Å overnatte i telt – pes eller kos?

IMG_1898 – Kopi – Kopi - Oman - Jebel Akhdar

I dagens lunsjpause på jobben, ble det snakk om å overnatte i telt, siden jeg snart skal på en rundreise i Vest-Afrika som blant annet inkluderer 14 netter i telt. Som ventet var det stor uenighet knyttet til hvorvidt det er ålreit å overnatte i telt. Noen foretrekker komfort og fasiliteter, andre trives godt med teltovernatting. Selv er jeg veldig glad i å overnatte i telt, og i dag vil jeg bruke opplevelser fra fjoråret for å vise hvorfor.

I løpet av 2017 hadde jeg fem overnattinger i telt i tre ulike land. Det ble fem helt forskjellige opplevelser.

Under åpen himmel ved havet i Oman

Okei, jeg vet at åpen himmel og telt er ikke det samme. Jeg regner likevel med denne overnattingen, for teltet ble slått opp, og planen var at jeg skulle sove inne i det. På grunn av altfor mange varmegrader, tok det imidlertid ikke lang tid før jeg tok med meg liggeunderlag og sovepose og slo meg ned ute.

IMG_1039 – Kopi - Oman

Vi hadde funnet en fredelig plass et godt stykke unna bilvei og bebyggelse, på en fjellhylle like ved en strand. Solnedgangen satte farger på himmelen mens vi slo opp teltet. Deretter tente vi opp grillen vi hadde kjøpt for å bruke på turen (og som vi ga bort før vi dro hjem) for å lage middag. Mens mørket omsluttet oss og bølgene rullet rolig mot land nedenfor klippene, kunne vi etter hvert mumse i oss suppe og grillede grønnsaker.

Jeg sov i grunnen ganske godt under den vakre stjernehimmelen, akkompagnert av bølgebrus. Grytidlig om morgenen våknet jeg, åpnet øynene og oppdaget at soloppgangen var rett rundt hjørnet. Pastellfarget himmel og glødende solskive, og ingen andre lyder enn havbruset. Vakkert!

IMG_0965 – Kopi - Oman - telt ved havet

IMG_0957 – Kopi - Oman - telt ved havet

Etter soloppgangen, ble vi liggende og hvile eller småsove litt fram til vi syntes det var på tide å stå opp. Da spiste vi frokost og tok et herlig morgenbad i det turkise vannet, før vi pakket sammen og kjørte videre mot nye eventyr.

Les mer: En natt under åpen himmel i Oman

IMG_1029 – Kopi - Oman - telt ved havet

IMG_1071 – Kopi - Oman - telt ved havet

Blant esler på fjellet Jebel Akhdar

Fjellområdene i Oman er flotte og helt annerledes enn fjellandskapene her i landet. Etter å ha kjørt opp bratte, svingete veier og blant annet utforsket en landsby, fant vi en teltplass på det øverste fjellplatået på Jebel Akhdar. Mange fra Oman og nabolandet De forente arabiske emirater drar opp hit på helgetur for å slippe unna heten i lavlandet, særlig i de stekende varme sommermånedene.

IMG_1889 – Kopi – Kopi - Oman - Jebel Akhdar

Vi endte opp på en plass som tydeligvis var tilholdssted for to esler. De nektet å flytte seg, og virket litt fornærmet over at vi forstyrret. Ellers hadde vi flere teltnaboer, men det var ikke akkurat trangt om plassen. Det fantes ingen fasiliteter i området, bortsett fra noen store søppelkasser som var satt opp for å forhindre forsøpling av det populære overnattingsområdet.

IMG_1791 – Kopi – Kopi - Oman - Jebel Akhdar

Også her tente vi opp grillen og laget middag, og solen ga oss en fin forestilling i det den sank ned bak fjellene i det fjerne.

IMG_1797 – Kopi – Kopi - Oman - Jebel Akhdar

Det ble faktisk ganske kjølig der oppe på fjellet om natten, såpass at jeg våknet noen ganger av at jeg frøs. Likevel var det samlet sett en fin overnattingsopplevelse.

Les mer: Jebel Akhdar – det grønne fjellet i Oman

IMG_1801 – Kopi – Kopi - Oman - Jebel Akhdar

IMG_1840 – Kopi – Kopi - Oman - Jebel Akhdar

Blant geiter og mus på fjellet Jebel Shams

På Jebel Shams, som er fjellet hvor man kan se den omanske varianten av Grand Canyon, var det tid for en ny teltovernatting. Vi fant en ålreit teltplass ikke langt unna den 3 075 meter høye fjelltoppen. Der fikk vi besøk av et par nysgjerrige geiter, og senere en særdeles innpåsliten mus som pilte virrende rundt oss ganske lenge og ville ha maten vår, til tross for at vi gjorde intense forsøk på å skremme den vekk.

Collage Jebel Shams 1

Også her ble middag tilberedt på den praktiske grillen, før vi krøp inn i teltet for å sove. Natten var kjølig, men heldigvis ble jeg ikke like kald som jeg hadde vært på Jebel Akhdar.

Les mer: En diger kløft og teltovernatting på et fjell i Oman

Collage Jebel Shams

IMG_2522 – Kopi

Sommerkveld ved Farris i Larvik

En lørdag i juni trasket to par føtter innover i Gopledalen ved Farrisvannet i Larvik. Med i ryggsekken var telt og stormkjøkken. Det var tid for rekreasjon i skogen. Etter å ha gått et stykke, fant vi en fredelig plass å slå opp teltet.

P1230380 – Kopi - Norge - Larvik

Stormkjøkkenet sørget for at det ble grønnsakssuppe til middag, og etter å ha spist, var det tid for å gjøre absolutt ingen ting helt fram til leggetid.

Collage telttur - Norge - Larvik

P1230382 – Kopi - Norge - Larvik

Når man våkner til denne utsikten, og kan sitte og spise frokost i fred og ro mens man lytter til bølgeskvulp og fuglekvitter, da er livet i grunnen ganske herlig.

Les mer: Telttur ved Farris i Larvik

P1230368 – Kopi - Norge - Larvik

På en campingplass på Island

Felles for de fire overnattingene jeg har fortalt om så langt, er at de ble gjennomført på steder uten tilrettelagte fasiliteter. Teltovernattingen på Island fant derimot sted på en campingplass, og vi hadde derfor både nære naboer og tilgang til en liten kjøkkenkrok samt bad med toalett og dusj.

Teltovernatting i to plussgrader er aldri spesielt varmt, og jeg må innrømme at det ble en kald natt, men jeg sov mye likevel. Dessuten glemmer man jo nesten at man er frossen når noen har stått opp tidlig og sørget for å lage varm sjokolade som man kan nyte før frokost.

Det var forøvrig midnattssol på sagaøya i juni, og solen tittet fram fra skylaget og skapte et flott kveldslys.

IMG_0429 – Kopi - Island - Skagaströnd

Så… Pes eller kos?

Spør du meg, er svaret kos. Selvfølgelig setter jeg også stor pris på en herlig hotellseng og gode fasiliteter, og nyter tilværelsen hvis jeg befinner meg i et varmt basseng i flotte omgivelser, eller kan daffe i en hengekøye på en terrasse. Visst er det innmari fint å ha tilgang til dusj og et ordentlig toalett. Jeg ville imidlertid ikke vært foruten teltopplevelsene, verken i fjor eller de mange, mange andre gangene jeg har tilbragt netter i telt, eller i lavvo, snøhule, gapahuk eller under åpen himmel. Det som først og fremst lokker med slike overnattinger, er naturopplevelsene. Det blir ikke det samme dersom jeg bor på hotell, i leilighet eller lignende.

Hva mener du – pes eller kos?

IMG_0972 – Kopi - Oman - telt ved havet

__________________________________________________________________________________________________

Følg bloggen på Facebook, Instagram og Bloglovin’ for å få med deg oppdateringer: