BeNeLux

Påsken ble tilbragt i BeNeLux-landene. Først var jeg på turné i Nederland med koret fra fredag til tirsdag, deretter på interrail i Belgia og Luxembourg fra tirsdag til søndag.

Turnéen startet i den pulserende hovedstaden Amsterdam. Der har de en sentralstasjon som er mye penere enn Oslo S.

(31)

Typisk Amsterdam 1: Smale hus med bløtkakefasader.

(12)

Typisk Amsterdam 2 og 3: Kanaler og sykler. Det er veldig godt tilrettelagt for sykling i byen, og som fotgjenger må man virkelig passe seg, for de utallige syklistene stanser ikke frivillig og varsler ikke alltid at de kommer.

(39)

Etter en natt og en dag med fritid i Amsterdam, tok vi toget til Rotterdam. Der bodde vi på gulvet til Frelsesarmeen i to netter.

I Nederland hadde trærne allerede fått grønne blader, og kirsebærtrærne stod i full blomst.

(61)

Søndag morgen fant vi den norske sjømannskirken i Rotterdam, en laftet trekirke som skiller seg ut fra murhusbebyggelsen i landet. I kirken var det masse folk. Vi sang på palmesøndagsgudstjenesten, og etterpå spiste vi vafler og kaker og hadde en minikonsert.

(65)

Da vi kom tilbake til Frelsesarmeen, hadde de laget suppe til oss.

(68)

Om kvelden hadde vi konsert hos Frelsesarmeen. Det kom mange folk, og både unge og gamle smilte og digget musikken og spratt opp og danset flere ganger. Vi fikk til og med noen unge fans som kom for å høre på oss igjen i Amsterdam dagen etter.

F (13) c

Mandag dro vi tilbake til Amsterdam, og om kvelden hadde vi konsert hos Frelsesarmeen midt i Red Light District. Dit kom det også overraskende mange folk, og nok en gang spratt folk opp og danset. Stas, altså.

Vi overnattet i et trivelig område som heter Pijp, og noen av oss droppet frokosten på det noe slitne hostellet og gikk heller for å finne mat et annet sted. Petter viste vei til det han lovet var verdens koseligste kafé.

(81)

Frokost! Veldig god!

(94)

Ikke frokost.

(79)

Typisk Amsterdam 4: Husbåter på kanalene.

(97)

Så var plutselig en gjeng på 37 blitt en gjeng på 3. Resten av koret dro hjem til Norge, mens Margit, Kari og jeg fant et tog til Antwerpen i Belgia. Der fikk Margit kinesisk mat i ananas.

(10)

Fint vær i fin by. Vi brukte en formiddag på å rusle rundt i Antwerpen og se de viktigste severdighetene. Gamle, fine bygninger hadde de også.

(23)

Rådhuset i Antwerpen var dekket av flagg fra hele verden.

(25)

Etter en natt og en formiddag i Antwerpen, tok vi toget til Brügge. Den søte, lille byen møtte oss med strålende sol, og veien fra stasjonen til hotellet viste seg å være særdeles idyllisk, med vårgrønne trær, en liten elv og grønne gressbakker der det vokste tusenfryd og løvetann. Hyggeligere kunne det ikke bli.

(48)

I Brügge har de brosteinsbelagte gater, fine hus fra 16- og 1700-tallet, kanaler og gamle steinbroer.

(86)

(104)

Og sjokoladebutikker!

(92)

Været var fantastisk!

(127)

Etter to overnattinger i Brügge, dro vi videre med tog til Luxembourg. På vei dit hadde vi et kort stopp i Brüssel. Kari og jeg tok en titt på Grand Place og Manneken Pis, mens Margit skulle møte to hun kjenner som bor i byen for tiden.

(153)

Manneken Pis har blitt berømt. Godt gjort når man er så bitteliten som han er.

(165)

På påskeaften fikk vi påskemalte egg til frokost på hotellet i Luxembourg City.

(177)

På vandring i Luxembourg City, en by som så ganske kjedelig ut da vi gikk av toget, men som ved nærmere utforsking viste seg å være både pen og hyggelig.

(201)

Restene av gamle festningsverk snor seg gjennom en stor del av den lille byen.

(197)

(195)

Veldig gammel bygning og veldig nye bygninger.

(208)

Idyll i Luxembourg City.

(224)

Våren var kommet, men det var kaldt denne dagen.

(229)

Den siste dagen på tur dro vi til det lille stedet Vianden. Der har de en landsby, en elv, mange små serveringssteder, en anselig mengde turister og en bratt, brosteinsbelagt vei opp til et slott som troner på en høyde.

(246)

(268)

På vei tilbake til Luxembourg City stoppet vi i den vesle byen Diekirch. Der hadde de velholdte hus og fine blomster i krukker.

(286)

Fuglene i Diekirch hadde også et fint sted å bo.

(285)

Så dro vi hjem, og kunne konkludere med at turnéen var vellykket, at de har fine byer i Belgia og at Luxembourg er et pent lite land som ikke er så flatt og kjedelig som jeg av en eller annen grunn har sett det for meg.