En gresk øy

Siden vi uansett skulle fly hjem fra Korfu, og verken Ingelin eller jeg hadde vært i Hellas før, passet det ypperlig å avslutte ferien med noen dager på øya, som visstnok skulle være både grønn og vakker. Vi tok ferja tilbake fra Sarandë til Korfu by, og kom oss til det lille stedet Benitses på østkysten av øya. Der hadde vi leid en liten leilighet i et hus med noen flere leiligheter, flott havutsikt og usjenert beliggenhet blant trær og blomstrende busker. I løpet av de fem dagene vi tilbrakte på øya, ble det tid til både sightseeing og slaraffenliv.

Her bodde vi:

123

124

Benitses var et hyggelig sted, bare man beveget seg bort fra turiststripa nede ved veien og inn i de søte småveiene der vi nesten bare møtte lokale og der balkonger og hager bugnet av planter, blomster, busker og frukttrær. Bildene kan i grunnen tale for seg selv.

141

158

159

160

En dag brukte vi kollektivtransporten (busser) for å utforske andre steder på øya. Vi kjørte langs en nydelig kyststrekning der frodig fjell stupte ned mot vannet, og gjennom innlandet der små landsbyer lå oppe i fjellene og bussen måtte kjøre ordentlig sakte på de smaleste, mest svingete veiene og gjennom landsbyer der det så vidt var plass til bussen mellom husveggene. Herlig dag der vi fikk bekreftet at øya er både grønn og pen.

Først var vi i Kassiopi.

132

133

134

Deretter tuslet vi rundt i Sidari, hvor vi blant annet så Canal d’Amour.

135

136

137

Så et dårlig bilde som ble tatt gjennom bussvinduet på vei tilbake til Benitses.

140

En annen dag tok vi bussen til Korfu by. Det var skikkelig varmt, men vi kom oss allikevel til toppen av det gamle fortet som troner høyt over byen ute på en halvøy. Der ble vi belønnet med fantastisk utsikt over byen og omgivelsene. Etterpå tuslet vi rundt i gamlebyen.

Først noen bilder fra fortet.

165

166

167

168

169

170

171

172

Til slutt bilder fra gamlebyen.

164

173

174

Vi hadde også et par dager med latmannsliv og bading i Benitses før ferien var over og flyet tok oss tilbake til Norge. Og her viser jo sommerværet seg fra sin aller, aller beste side, så det er virkelig helt greit å være hjemme også!