En natt under åpen himmel i Oman

IMG_1039 – Kopi - Oman

En planlagt natt i telt ved havet i Oman, skulle i stedet vise seg å bli en natt under åpen himmel, akkompagnert av bølgebrus og med panoramautsikt til stjerneteppet over oss.

Den første dagen på roadtrip i Oman hadde vært helt super. Etter å ha forlatt et herlig hotell i Muscat, sett det blågrønne vannet i Bimmah Sinkhole og vært på vandring i vakre Wadi Shab, var det tid for å se seg om etter et overnattingssted. Planen var å slå opp telt ved en strand, og før vi dro hadde Margit studert satelittbilder på Google Maps for å finne en egnet plass. Det er nemlig mye stein, klipper og fjell langs kysten, så det finnes ikke flust av fine teltplasser.

Heldigvis lyktes vi veldig godt. På en øde halvøy med bilspor på kryss og tvers blant steiner og lavt kratt, fant vi en fjellhylle like ved en steinete strand. Der var det en liten flekk som passet perfekt til teltet. Riktignok var det bare å glemme teltpluggene, men ved hjelp av hyssing og steiner fikk vi satt opp teltet på en helt fin måte. Her var vi et godt stykke unna bilvei og bebyggelse, helt for oss selv.

IMG_1037 – Kopi

IMG_0937 – Kopi

Vi rakk akkurat å få med oss solnedgangen, som satte farger på himmelen mens vi slo opp teltet. Det betyr at vi fant teltplass akkurat tidsnok – det ble mørkt ganske raskt etter at solen forsvant bak fjellene.

Collage telt ved havet 1

Før vi forlot hovedstaden, hadde vi vært på storhandel for å forberede oss på en fem dager lang roadtrip med tre teltovernattinger og en natt i en ørkenleir. Vi hadde blant annet kjøpt en liten og enkel metallgrill (som vi ga bort da vi ikke trengte den lenger), grillkull og det vi ellers behøvde for å kunne lage middag, og mens mørket omsluttet oss og bølgene rullet rolig mot land nedenfor klippene, kunne vi etter hvert mumse i oss grillede grønnsaker og suppe kokt i hermetikkbokser.

Vi drøyde ikke lenge med å krype til sengs, i visshet om at neste dag kom til å starte tidlig. Etter soloppgang ville det raskt bli varmt på fjellhyllen, temperaturen skulle jo tross alt opp i 38 grader. Vi ønsket derfor å ha stått opp, tatt morgenstellet og pakket sammen før heten ble uutholdelig.

Selv etter solnedgang var det temmelig varmt i teltet, og det tok ikke lang tid før Kari og jeg kapitulerte og flyttet oss ut for å tilbringe natten under åpen himmel. God beslutning – det var mye mer behagelig å ligge der!

IMG_1039 – Kopi - Oman

Jeg sov i grunnen ganske godt, og selv om jeg våknet noen ganger i løpet av natten, sovnet jeg raskt igjen hver gang. Over meg blinket stjernene på nattehimmelen, og lydene fra havet var søvndyssende og behagelige.

Grytidlig om morgenen våknet jeg, åpnet øynene og oppdaget at soloppgangen var rett rundt hjørnet. Solen hadde fremdeles ikke tittet fram, men det lysnet, og himmelen var malt i duse pastellfarger.

P1210182 – Kopi

Ikke lenge etter tittet solen fram som en blekgul skive borte i horisonten.

P1210185 – Kopi

Fargespillet var i stadig utvikling. De eneste lydene som kunne høres, var fremdeles havbrus og bølger som slo mot klippene.

IMG_0950 – Kopi

IMG_0965 – Kopi

IMG_0957 – Kopi

Fjellet og steinstranden lå badet i et gyllent skjær.

IMG_1029 – Kopi

IMG_1012 – Kopi

Collage telt ved havet 2

IMG_1051 – Kopi

IMG_1019 – Kopi

IMG_1017 – Kopi

IMG_1000 – Kopi

Etter soloppgangen, ble vi liggende og hvile eller småsove litt fram til vi syntes det var på tide å stå opp. Da spiste vi frokost og tok et herlig morgenbad i det turkise vannet.

IMG_1071 – Kopi

Så pakket vi sammen og kjørte videre mot nye eventyr.

IMG_1120 – Kopi

Ville du overnattet under åpen himmel her?

__________________________________________________________________________________________________