Ett døgn i Xi’an

IMG_3097 – Kopi

I juni var jeg på en drøy ukes ferie i Kina sammen med ei venninne. Hovedmålet med turen var å utforske Beijing og se den kinesiske mur, men da vi oppdaget at det var mulig å ta en liten tur til Xi’an for å se den berømte terrakottahæren, bestemte vi oss for å gjøre det. Da vi først var der, fikk vi også tid til å se noen av de andre severdighetene i byen som en gang var det østlige endepunktet for handelsruten Silkeveien.

Xi’an ligger 111 kilometer fra Beijing, og togforbindelsene er gode. Vi ankom halv ni en onsdag morgen etter å ha tatt nattog fra Beijing, og vendte nesen mot hovedstaden igjen med et tog som hadde avgang ti på halv to dagen etter. Vi hadde dermed litt i overkant av ett døgn, nærmere bestemt nesten 29 timer, til rådighet i Xi’an.

Her får du vite hvordan vi valgte å bruke et drøyt døgn i Xi’an.

IMG_2996 – Kopi

Komme seg til hotellet

Utenfor togstasjonen kom vi oss etter hvert på plass i en drosje som skulle ta oss til det sentralt beliggende hotellet Citadines Central Xi’an. Kjøreturen tok litt tid, det er nemlig mye trafikk i storbyen Xi’an.

Da vi kom fram til hotellet, tok vi en liten pustepause på rommet før vi fikk hjelp fra en av de ansatte i hotellresepsjonen til å finne ut hvordan vi skulle komme oss til terrakottahæren.

Se den forunderlige terrakottahæren

Byens mest berømte severdighet ligger et stykke utenfor sentrum. Vi valgte å bruke kollektivtransport for å komme oss dit. Ved hjelp av en lapp fra hotellet med anvisninger på både engelsk og kinesisk, gikk det greit å finne en buss som skulle ta oss til togstasjonen, og deretter en ny buss som gikk videre til stedet hvor terrakottahæren befinner seg.

Terrakottahæren ble laget på befaling fra den kinesiske keiseren Qin Shi Huang Di, som bare var tretten år da han ble keiser i 247 f.Kr. Han var redd for døden, og så snart han hadde besteget tronen, fikk han igangsatt arbeidet med å lage en enorm hær av krigere med hester og våpen av leire. Hæren skulle vokte ham etter hans død.

Med tiden forsvant terrakottahæren under et tykt lag med rødlig sandjord. I 1974, mer enn to tusen år etter at arbeidet med å lage hæren startet, ble deler av figurene oppdaget ved en tilfeldighet av kinesiske bønder som drev med brønnboring. Siden den gang har arkeologer etter møysommelig pirkearbeid funnet rundt 8 000 soldater og hester. Det antas imidlertid at dette bare er om lag en fjerdedel av den opprinnelige hæren.

Jeg kunne skrevet mye mer om den utrolig fascinerende terrakottahæren, men det har jeg jo gjort før, så jeg kan heller anbefale at du leser innlegget jeg skrev i juli.

Les mer: Den forbløffende terrakottahæren i Xi’an

IMG_2517 - Kina - Xi'an - terrakottahæren

IMG_2473 – Kopi - Kina - Xi'an - Terrakottahæren

IMG_2534 – Kopi - Kina - Xi'an - Terrakottahæren

IMG_2579 – Kopi - Kina - Xi'an - Terrakottahæren

IMG_2491 – Kopi - Kina - Xi'an - Terrakottahæren

Gå eller sykle på bymuren

Etter å ha tatt de samme to bussene tilbake til hotellet, gjort litt rask research og fått i oss litt mat, fant vi veien til bymuren. Vi valgte å gå opp ved South Gate, som lå i gangavstand fra hotellet.

Bymuren slik den framstår i dag, ble bygget mellom 1370 og 1378, og renovert på 1980-tallet. Dette er den mest komplette av de gamle bymurene i Kina, og muren omslutter den gamle bykjernen.

Fra 2005 har det vært mulig å gå, sykle eller til og med bli kjørt i sightseeingbil rundt på hele muren. Vi valgte å leie sykler, og syklet hele runden. Dette brukte vi to timer på, og vi fikk med oss solnedgangen mens vi var der.

Denne opplevelsen har jeg også skrevet om før.

Les mer: Sykling på bymuren i Xi’an

Kina - Bymuren i Xi'an - IMG_2865 – Kopi

Kina - Bymuren i Xi'an - IMG_2791 – Kopi
Foto: Thordis M. W. Haugen

Kina - Bymuren i Xi'an - IMG_2840 – Kopi

Kina - Bymuren i Xi'an - IMG_2907 – Kopi

Se klokketårnet og trommetårnet

Etter en god natts søvn i en hotellseng som definitivt var mye mer komfortabel enn den steinharde sengen på nattoget, hadde vi litt tid til utforsking før vi måtte dra til togstasjonen. Først fant vi byens trommetårn, som ligger like ved klokketårnet vi allerede hadde passert mange ganger.

En gang i tiden bidro klappbroer over vollgraven rundt bymuren til å beskytte byen og dens innbyggere, siden broene kunne heises opp og dermed gjøre det vanskelig å forsere muren. Broene ble felt ned hver morgen på signal fra et klokketårn, og heist opp på signal fra et trommetårn.

Klokketårnet ligger helt i sentrum av den gamle bydelen innenfor bymuren. Det befinner seg i dag midt i en veldig trafikkert rundkjøring som ligger rett ved hotellet vi bodde på, så det hadde vi gått og kjørt forbi mange ganger allerede. Nå fikk vi også sett trommetårnet, som ligger litt mer bortgjemt.

Man kan gå opp i begge tårnene, men siden vi hadde begrenset tid og jeg hadde lest flere steder at det er dyrt og ikke særlig spennende å komme inn der, droppet vi det. Vi nøyde oss med å betrakte bygningene fra utsiden.

IMG_2738 – Kopi
Klokketårnet.
IMG_2718 – Kopi
P1230672 – Kopi
Trommetårnet.
P1230652 – Kopi

Besøke marked og moské i det muslimske området

Fra trommetårnet satte vi kursen mot det muslimske området i byen. Xi’an var den første byen i Kina som ble introdusert for islam, og det anslås at det finnes rundt 50 000 muslimer i byen.

I en stille sidegate like ved trommetårnet fant vi en suvenirbutikk, og da forstod vi at vi nærmet oss målet. Akkurat her var det veldig turisttilpasset, selv om det virkelig ikke var mange andre turister å se, og suvenirbutikkene lå side om side i smale gater med tak over.

IMG_2953 – Kopi

IMG_2972 – Kopi

IMG_2977 – Kopi

IMG_2988 – Kopi

IMG_2961 – Kopi - Kina - Xi'an - marked

Så kom vi ut i gater der turistpreget forsvant. Dette var helt tydelig et område for lokalbefolkningen, og selv om det ikke akkurat var noen trengsel, var det livlig der og fint å tusle rundt og suge inn stemningen og se folk drive med sine hverdagslige gjøremål.

I dette området finnes en rekke restauranter og små matboder som selger gatemat, snacks i ulike varianter, tørkede dadler og nøtter, frø og kjerner, særlig fra solsikke, melon og gresskar. Her gjaldt det å se opp for folk på sykkel eller moped – det føltes av og til som de kom susende ut av intet.

IMG_2996 – Kopi

IMG_3008 – Kopi

Collage markedsområde i Xi'an 2

IMG_3059 – Kopi

I kuleburene på bildet til høyre nedenfor, satt ulike insekter og spilte forunderlig høyt og skingrende. I bakgrunnen skimtes et fuglebur, noe jeg så flere av, og de var stort sett bebodd av en stakkars fugl som måtte sitte ganske stille i solsteken. Høna nedenfor gikk derimot fritt, men jeg tipper den skulle bli middagsmat på et eller annet tidspunkt.

Collage markedsområde i Xi'an 3

I dette området ligger den første moskéen som ble bygget i Kina. Great Mosque, som også kalles Grand Mosque, og Daxuexixiang Mosque ligger like ved hverandre. Jeg har ikke klart å finne ut hvilken av dem som faktisk er eldst, for ulike nettsider gir motstridende informasjon, men de er i hvert fall store og gamle begge to.

Vi var ikke kledd for moskébesøk, så vi nøyde oss med å gløtte inn gjennom porten til Daxuexixiang-moskéen.

Collage markedsområde i Xi'an 1

Går man langs hovedveien vestover fra klokketårnet, kan man finne veien inn til det muslimske området ved å se etter store, rikt dekorerte portaler.

IMG_3082 – Kopi

Collage markedsområde i Xi'an 4

Dra til togstasjonen

Vi gikk tilbake til hotellet for å hente tingene våre, og beregnet veldig god tid på å komme oss til togstasjonen, siden vi ikke ante hvor mye trafikk det ville være og hvor lang tid drosjeturen dit kom til å ta. Vi visste heller ikke om det var lett å finne fram på togstasjonen. Heldigvis var ikke trafikken så ille, og det var slett ikke vanskelig å finne fram på stasjonen. Dette medførte at vi ble sittende en stund og vente på toget, men det er i hvert fall bedre enn å komme for sent.

Ti på halv to gikk hurtigtoget som skulle være i Beijing klokken fem på seks. Xi’an forsvant bak oss, og jeg var godt fornøyd med utnyttelsen av tiden vi hadde til rådighet i byen.

P1230612 – Kopi

Hvis jeg hadde mer tid…

Med litt mer tid til rådighet, ville jeg sannsynligvis besøkt Giant Wild Goose Pagoda og Small Wild Goose Pagoda, som skal være spektakulære tårn som er over tusen år gamle.

Nyttig informasjon

• Jeg bodde på Citadines Central Xi’an, som var et ålreit leilighetshotell med veldig god beliggenhet. Det var gangavstand til klokketårnet, trommetårnet, det muslimske området og bymurens South Gate, som er stedet jeg vil anbefale at man går til hvis man skal opp på muren. Det er restauranter i nærheten, og kollektivtransportforbindelsene er gode.
  • Vi tok tog fra Beijing Xi (West) Station kl. 20.40 og ankom Xi’an Station kl. 08.31. Togtype Z19, klasse Superior Soft Sleeper. Da vi skulle tilbake, tog vi tog fra Xian Bei (North) Station kl. 13.20 og ankom Beijing Xi (West) Station kl. 17.55. Togtype G88, 2nd Class Seat. Et eget innlegg om togreiser i Kina kommer senere.

__________________________________________________________________________________________________

Jeg besøkte Xi’an i juni 2017.