Glimt av Uganda og Rwanda

IMG_9320 – Kopi

På mandag kom jeg hjem fra en 11 dager lang ferie i Uganda og Rwanda. Selv om jeg ikke var borte særlig lenge, sitter jeg igjen med en rekke herlige opplevelser.

Det å formidle på en kortfattet måte hvordan turen har vært, er neimen ikke så lett. For hvordan forklarer man egentlig følelsen man har når man plutselig står ansikt til ansikt med ville elefanter etter å ha kommet ut fra toalettet, eller hvorfor det var vemodig å forlate den tilfeldig sammensatte gruppen med ti andre, fremmede mennesker som man har vært en del av i åtte intensive dager? Jeg skal prøve å sette ord på sånt etter hvert. I første omgang skal jeg bare gi et lite innblikk i noe av det jeg opplevde på turen.

IMG_7563 – Kopi

Jeg reiste nedover på egenhånd, ankom den ugandiske hovedstaden og fant veien til hotellet. Der hadde jeg bestilt en natt på enkeltrom, og dagen etter flyttet jeg til et dobbeltrom. Der ventet Rebecca, snart 40 år, fra New Zealand. Gruppeturen skulle starte, og vi skulle dele rom de neste sju nettene.

Resten av gruppen bestod av et tysk par, et canadisk par, et engelsk par på bryllupsreise og sveitsiske Philipp, som også reiste alene. Vi hadde to reiseledere/sjåfører, Luke og Sam, som begge er fra Uganda. Supertrivelige folk, hele gjengen.

IMG_7629 – Kopi

I dette teltet med senger bodde Rebecca og jeg i to netter. Toalett og dusj var i en bygning like bak teltet.

IMG_9154 – Kopi

Et annet sted hadde vi et digert bad helt for oss selv.

IMG_9155 – Kopi

Der hadde for øvrig noen fått en snål idé – baderomsdør med vindu, uten gardiner eller mulighet for å henge opp noe selv. Det er selvsagt spesielt fint med sånn dør når man bare har kjent den man deler rom med i fem dager.

IMG_9027 – Kopi

I dette teltet tilbrakte vi også to netter. Her hørte vi flodhestene snøfte og skratte, og fikk noen dyremøter vi aldri kommer til å glemme. Må fortelle mer om det en annen gang.

IMG_8348 – Kopi

Jeg har sett massevis av kaktustrær i Queen Elizabeth nasjonalpark.

IMG_8305 – Kopi

På safari fikk jeg se små dyr…

IMG_8431 – Kopi

…og store dyr…

IMG_8486 – Kopi

…og enda større dyr. Noen elefanter som vandret forbi et stykke unna oss…

IMG_8562 – Kopi

…viste seg etter hvert å være en svær flokk med rundt 25 elefanter i alle størrelser. De bestemte seg for å tasse rett forbi oss på en lang rekke.

IMG_8575 – Kopi

Jeg kan forresten melde om at morgensafari i Uganda kan være en temmelig kjølig opplevelse.

IMG_8713 – Kopi

På båttur på Kazinga Channel i Queen Elizabeth nasjonalpark, møtte jeg blant annet disse to klumpene. Smelt!

IMG_8633 – Kopi

Jeg så fugler som fisket…

IMG_8758 – Kopi

…og mennesker som hadde fisket.

Collage Kluge Guest Farm

Jeg har vært på skogstur og sett sommerfugler, gigantiske sneglehus og aper med blå baller.

IMG_7747 – Kopi

IMG_8592 – Kopi

Jeg har møtt utrolig mange bavianer som likte å oppholde seg i og langs veiene.

IMG_7983 – Kopi

Og så traff jeg ganske mange andre aper.

IMG_7997 – Kopi

Den ene prøvde å imitere Edvard Munchs velkjente maleri, «Skrik». Eller kanskje han bare var oppriktig sjokkert over å se oss.

IMG_7800 – Kopi

Jeg har gått tur i skogen på leting etter sjimpanser, og møtte en hel flokk som tilsynelatende ikke brydde seg nevneverdig om at vi glante på dem i en times tid.

P1250802 – Kopi

Jeg har trasket i regnskogen i regnvær…

P1250826 – Kopi

…i bratt og ulendt terreng og tett skog (og fått regndråper på kameralinsen, på et kamera som heldigvis er vanntett)…

IMG_9320 – Kopi

…for å møte en vill fjellgorillafamilie og tilbringe en time sammen med dem. Har ikke ord. Skal prøve å finne dem etter hvert.

P1250988 – Kopi

Jeg har sett en trehornet kameleon med en svær gresshoppe på hodet. Tipper du ikke har sett det noen gang!

IMG_7943 – Kopi

Sånne møtte jeg mange av.

IMG_7926 – Kopi

Det er et rikt fugleliv i Uganda. Jeg så mange fine, små fugler…

IMG_8605 – Kopi

…og noen svære fugler, som denne fiskeørnen.

IMG_8278 – Kopi

Denne slangen var overkjørt og død. Selv så jeg ingen levende slanger på denne turen, men det canadiske paret i reisefølget støtte på en slange som lusket rett over teltdøren deres, og sammen med det tyske paret fikk de dessuten se en giftig, grønn slange da de besøkte gorillaene i regnskogen.

IMG_8037 – Kopi

Jeg har trasket i et frodig våtmarksområde og sett aper hoppe mellom trærne.

IMG_9074 – Kopi

Jeg har passert uendelig mange teplantasjer…

IMG_9105 – Kopi

…og mange bratte fjellsider med åkerlapper i dekorative terrasser.

IMG_9163 – Kopi

Jeg har ligget i telt og hørt regnet tromme intenst mot blikktaket…

IMG_9348 – Kopi

…og sett skyene skape trolsk stemning mellom fjellene en tidlig morgen.

IMG_9084 – Kopi

Vi tilbragte en del timer i disse to bilene, og kjørte i mil etter mil på gode veier og dårlige veier…

P1250761 – Kopi

…og over utallige slike fartsdumper.

IMG_9090 – Kopi

Plutselig punkterte dekket på den ene bilen. Luke sa det ikke skjedde så ofte, kanskje på en av fem turer. Han og jeg har visst forskjellig definisjon av ofte.

IMG_9390 – Kopi

Jeg har sett alt fra sykler til lastebiler med svær last (en sykkel var for eksempel lastet med en sofa og to lenestoler)…

IMG_9385 – Kopi

…og framkomstmidler med levende last.

IMG_9382 – Kopi

Ja, og en lastebil i sneglefart med last som ikke skulle vært der. Praktisk for syklistene i en lang, seig oppoverbakke, da.

IMG_7947 – Kopi

Forresten trenger man jo ikke kjøretøy, verken med eller uten motor, for å frakte ting.

IMG_8223 – Kopi

Jeg har sett jord bli forvandlet til mursteinsformede klosser som tørkes…

IMG_8220 – Kopi

…og brennes for å bli harde.

IMG_7952 – Kopi

Jeg har sett en rekke forskjellige planter, blant annet kaffeplanter.

P1250527 – Kopi

Men selv om jeg var i et kaffedyrkende land, foretrakk jeg te til frokost. Egentlig drikker jeg ikke te heller, men det skal man ikke alltid bry seg om. Grovbrød og sånn passe grovt rundstykke, derimot, det er aldri feil. Spesielt ikke i et land hvor man stort sett ikke ser noe annet enn hvitt, søtt brød.

P1250443 – Kopi

Suppe har jeg spist til forrett ved hvert eneste middagsmåltid. Har blant annet smakt verdens beste tomatsuppe. Tror jeg.

IMG_7901 – Kopi

Det var ikke bare suppene som var gode. Heldigvis. Og jeg slapp unna matforgiftninger denne gangen også.

P1250615 – Kopi

Jeg har vasket klær for hånd for å slippe å drasse på så mange plagg. Sånt må til når man insisterer på å reise med kun håndbagasje.

IMG_8238 – Kopi

Jeg har stått med en fot på hver side av ekvator. I hvert fall hvis de har klart å plassere streken nøyaktig på ekvator.

P1260037 – Kopi

I Rwanda ble følelsene satt i sving på et museum og minnested for folkemordet i 1994.

IMG_9530 – Kopi

Gruppen valgte å samles for avskjedsmiddag på luksushotellet Hôtel des Mille Collines, bedre kjent som Hotell Rwanda, der 1 268 mennesker søkte tilflukt under folkemordet. Jeg må se filmen om dette hotellet igjen, det er lenge siden jeg så den.

IMG_9440 – Kopi

Jeg har besøkt et kvinnesenter som har bidratt til arbeidsplasser for en rekke kvinner i en av bydelene i den rwandiske hovedstaden. Der hadde de en butikk med varer produsert av kvinnene som er tilknyttet senteret.

IMG_9402 – Kopi

Kvinnesenteret serverer også lunsj med lokale matretter i et privat hjem. Dette var det beste måltidet jeg spiste i løpet av hele turen.

IMG_9675 – Kopi

Jeg har vært på guidet vandring i bydelen hvor kvinnesenteret ligger, og fått et fint innblikk i dagliglivet til folkene som bor der.

IMG_9874 – Kopi

Jeg har bodd på hotell med flott utsikt over den rwandiske hovedstaden, Kigali. Både om dagen…

IMG_9743 – Kopi

…og om natten.

Jeg hadde det skikkelig bra på tur, og koste meg sammen med de trivelige folkene i gruppen. Uganda er et spennende og flott land å besøke, og jeg fikk et godt inntrykk av Rwanda selv om jeg kun var der i tre døgn og tilbrakte denne tiden i hovedstaden.

Hva er du mest nysgjerrig på å lese mer om?