Natur og ruiner i de georgiske fjellene

(737) - Kopi

Grønnkledde fjell og bratte åser fulle av markblomster. Eldgamle ruiner og herlige utsikter. Det georgiske skistedet Gudauri har definitivt noe å tilby besøkende også når snøen har smeltet.

I juni/juli for to år siden, reiste jeg rundt i Armenia og Georgia sammen med ei venninne. I Georgia kjørte vi den vakre veistrekningen Georgian Military Highway til landsbyen Stepantsminda for å stifte bekjentskap med fjellområdene der. På vei tilbake til hovedstaden, stoppet vi i Gudauri for en siste fjellvandring. Jeg har aldri fått somlet meg til å publisere noe innlegg derfra, og da passer det jo bra å gjøre det nå, i forbindelse med at det nylig ble kjent at Georgia er et av de ti landene Lonely Planet anbefaler å reise til i 2018.

(657) - Kopi

Gudauri ligger 2 196 meter over havet, tolv mil nord for hovedstaden Tbilisi. Her finnes et populært og FIS-sertifisert skianlegg og flere bosteder for skiturister, men stedet er temmelig stille og rolig i månedene mellom sesongslutt i april og sesongstart i desember.

Om sommeren kan man prøve seg på aktiviteter som terrengsykling, rafting, fisking eller paragliding – eller man kan rett og slett gjøre som oss og legge ut på fottur i de nydelige omgivelsene.

(655) - Kopi

Collage Gudauri 2

Sammen med en mann som kjenner disse fjellområdene ut og inn, og som gjerne legger ut på lange vandringer alene, la vi husene i Gudauri bak oss og ruslet av sted i det irrgrønne landskapet. Vi hadde ikke gått langt før vi kunne begynne å nyte utsikten.

(653) - Kopi

(658) - Kopi

Det var utrolig mye markblomster rundt oss, og svært mange av dem kjente jeg igjen hjemmefra. Her var hundekjeks, hvitkløver og rødkløver, smørblomster og skogstorkenebb, tiriltunge, prestekrager, forglemmegei og fuglevikke.

(660) - Kopi

Det var tidvis vanskelig å se bakken under nedtråkkede planter, og terrenget var ujevnt og veldig skrått mange steder. I blant gikk vi blant vekster som var høyere enn meg selv, og lokalguiden gikk alltid foran og tråkket ned stien for oss.

Collage Gudauri 1

Vi tok en pause ved ruinene av et gammelt forsvarstårn. Der fikk vi streng beskjed om å ikke gå inn i tårnet, for det var fare for at steiner kunne ramle ned.

Jeg betraktet den fantastiske utsikten, lyttet til fuglesang og en gjøk i det fjerne, og brant lillefingeren på brennesle.

(679) - Kopi

(702) - Kopi

(685) - Kopi

(703) - Kopi

Altså, se på dette stedet, da!

(694) - Kopi
Foto: Geirid Aune Klepaker.

(712) - Kopi

Så gikk vi videre, midt i en skikkelig bratt skråning. Lokalguiden fortalte at han en gang opplevde at en mann hektet fast foten i en tue med planter og ramlet nedover en av disse gresskledde fjellsidene. Selv om det ikke er steinete og stupbratt, brakk han begge beina og fikk diverse andre skader, så han måtte hentes av et redningsteam.

Her gjaldt det altså å gå forsiktig!

(717) - Kopi

Det var overskyet denne dagen, men selv uten sol og godvær var det skikkelig flott.

(720) - Kopi

En ny ruin dukket opp, og her var det tryggere å gå inn i tårnet. Særlig spennende kan jeg ikke si at det var der inne; gamle steiner og en haug med skrot. Det så ut som noen bodde der, og guiden mente det kunne være lokale gjetere som hadde satt fra seg kokeutstyr og søppel.

(723) - Kopi

(729) - Kopi

(730) - Kopi

Oppe i en fjellside kunne vi se en svær saueflokk. I Kaukasus brukes en aggressiv hunderase som gjeterhunder, og guiden sa det var best at vi skyndte oss lenger vekk fra sauene.

(722) - Kopi

(733) - Kopi

Etter hvert kunne vi se ned i en dal. Der nede ved elven skulle vi spise lunsj. Vi måtte bare komme oss dit først, og det var så bratt at det raskt ble temmelig slitsomt. Vi gikk sakte nedover med tærne helt framme i skoene, og verken knær og lår var spesielt fornøyd. Med hyppige pauser og tidvis langsom baklengsgåing for å avlaste tær og knær, kom vi oss ned til slutt.

(738) - Kopi

Collage Gudauri 3

Dette var lunsjutsikten vår. Kan ikke klage på den! Den kraftige regnskuren som dukket opp, var mindre velkommen, men det var tross alt bra at den ikke overrasket oss mens vi var ute og gikk. Her ved lunsjstedet kunne vi nemlig dra på oss regntøy og søke ly under en diger, skrånende stein. Helt perfekt, og da vi hadde spist, var regnskyllet over.

(744) - Kopi

Nå gikk turen videre på grusvei nede i dalen. Der kom vi til en bitteliten landsby.

Collage Gudauri 4

(767) - Kopi

Til slutt kom vi fram til hovedveien, Georgian Military Highway, hvor vi vinket farvel til lokalguiden og ble plukket opp av sjåføren vår

(753) - Kopi

Det er altså ingen grunn til å kjøre rett forbi Gudauri, selv om stedet ser forlatt og kjedelig ut på sommerstid.

Noen som fikk lyst til å vandre en tur i dette området?

__________________________________________________________________________________________________