Ometepe

Verdens nittende største innsjø heter Lago de Nicaragua, og befinner seg helt sør i Nicaragua. Den desidert største øya heter Isla de Ometepe. Der bor rundt 30 000 mennesker i små lokalsamfunn rundt de to vulkanene som opptar en stor del av øyas areal. Vi besøkte et av de minste stedene på øya, Puesta del Sol. Det finnes ikke hoteller der, men vi fikk bo hjemme i vertsfamilier i to netter.

Vi brukte en hel dag på å reise fra Monteverde til Ometepe. Allerede klokken seks stablet vi oss inn i en minibuss og forlot hotellet, og omtrent tolv timer senere, etter en lang kjøretur, et stopp for å spise frokost, et stopp for å se en foss, en langtekkelig grensepassering i stekende varme, en etappe i chicken bus, en kort strekning i taxi, spurting for å rekke en ferje og en to timer lang ferjetur, kunne vi endelig stige i land på øya og nyte synet av solnedgangen fra kaia.

På det første stedet vi stoppet, dukket det plutselig opp en flokk med svære papegøyer.
Foss i Costa Rica.

(364)

(370)

(372)

(377)

(440)

Vi ble hentet på kaia av en minibuss og kjørt til the community centre i Puesta del Sol. Dette var i praksis bare et lite hus med en bar som solgte drikkevarer og litt snacks, en liten betongplatting under tak der det stod noen bord og var hengt opp noen hengekøyer, en liten fotballbane og et utekjøkken. Der hadde noen av kvinnene laget middag til oss, og vi spiste mens mørket senket seg og bølgene skvulpet innover stranden.

Denne dagen kan du lese mer om her.

(438)

(436)

Etter måltidet fikk vi møte kvinnene i familiene vi skulle bo hos. Ingelin og jeg ble plassert hos en dame som het Susana og hennes fem år gamle barnebarn, Fernando. De snakket kun spansk, så jeg fikk virkelig tatt i bruk spanskkunnskapene mine. De er ikke så innmari imponerende, så det var godt å ha en ordbok å slå opp i når ordforrådet ikke strakk til. Hvordan det ellers var å bo hos familien, kan du lese om her.

Her er noen bilder fra huset og bakgården.

(598) KOPI

Julepyntet stue.

(570)

(585) KOPI
Utsikt fra soveromsdøren vår. Badet er inn den hvite døren til venstre.
Utsikt fra soveromsdøren vår.
(540) KOPI
Soverommet vårt er inn den oransje døren.

(539)

(537)

Fernando.
Middag.

Dagen etter ankomst stod fullstendig til fri disposisjon. Ingelin og jeg ruslet ned til the community centre etter frokost. Der tilbrakte vi et par timer i hver vår hengekøye, før vi gikk en tur i Puesta del Sol og området rundt. Den turen kan du lese om her.

(562)

(511) KOPI

(526) KOPI

(528)

Etter turen spiste vi lunsj, deretter daffet vi i hengekøyene igjen. Fikk med oss en fin solnedgang i halv sekstiden,  og kvelden ble tilbrakt hjemme hos familien.

Ettermiddagen kan du lese om her.

(560)

Jeg likte meg veldig godt på Ometepe. Fredelig og fint sted, interessant å oppleve hvordan det var på landsbygda og veldig gøy å bo hjemme hos en lokal familie.