Reiseåret 2017

Norge - Hardangervidda - P1230912 – Kopi

Snart er 2017 et tilbakelagt kapittel, og det er tid for en oppsummering av reiseåret. Heller ikke i år har fulltidsjobb vært til hinder for at jeg har fått reise ut i verden flere ganger, noe jeg er veldig takknemlig for.

Mars: Norge (Trondheim)

Jeg kommer ikke til å liste opp alle småturer jeg har vært på innenfor landets grenser, men noen av dem skal jeg nevne. I mars tok jeg for eksempel noen dager fri fra jobben og tok toget opp til Trondheim for å besøke farmor. Der har jeg vært mange ganger i løpet av livet, men jeg hadde aldri ruslet rundt blant de sjarmerende trehusene og brosteinsbelagte smågatene på Bakklandet. Det fikk jeg gjort denne gangen. Dessuten var det jo veldig koselig å ha noen dager sammen med farmor og å møte andre slektninger jeg ikke hadde sett på en stund.

IMG_0458 – Kopi - Trondheim - Bakklandet - Norge

IMG_0364 – Kopi - Trondheim - Bakklandet - Norge

April: Oman

Første halvdel av påsken skulle jeg egentlig vært på turné med koret mitt, men da den ble avlyst, dro jeg i stedet til Oman sammen med to venninner. Det ble en eventyrlig reise i et land jeg uten tvil vil anbefale som feriedestinasjon.

Vi rakk utrolig mye på åtte dager. Fem av dagene hadde vi leiebil og var på roadtrip. Vi utforsket forskjellige fort, ruslet rundt i gamle landsbyer, vandret i daler og fjellsider, klatret opp på sanddyner i ørkenen og badet i lunkent hav. Sov under åpen himmel i lyset fra fullmånen og akkompagnert av bølger, og overnattet i telt oppe i fjellene. For å nevne noe.

Og så synes jeg det det er verdt å nevne at jeg trosset frykten for å dukke under vann og ble belønnet med en fantastisk snorkleopplevelse blant skilpadder, leopardhaier og blekkspruter.

En litt mer omfattende oppsummering av turen finner du her.

Jeg snekret sammen en film fra Oman:

Og har skrevet mye om opplevelsene i landet:

IMG_0801 – Kopi

IMG_3174 – Kopi - Muscat - Oman

IMG_1190 – Kopi - Wahiba Sands - Oman

IMG_1039 – Kopi - Oman

IMG_0497 – Kopi - Muscat - Oman

IMG_1675 – Kopi - Oman - Jebel

P1210391 – Kopi

April/mai: Panama og Cuba

En tur til Cuba har lenge stått høyt på ønskelisten, og endelig skulle dette reiseønsket bli oppfylt. Da søsteren min og jeg skulle bestille flybilletter, viste det seg at en mellomlanding i Panama City kunne forlenges for bare noen hundrelapper. Fristelsen til å legge inn tre hele dager i Panama ble så stor at vi gjorde nettopp det. Vi rakk å utforske Panama City, besøke to ulike sluseanlegg ved Panamakanalen, se ruinene av et fort som står på UNESCOs verdensarvliste og rusle i regnskogen.

Les mer om Panama:

IMG_4720 – Kopi - Panamakanalen
Dovendyr.

IMG_4648 – Kopi - Panamakanalen

IMG_3540 – Kopi - Panama City

P1210833 – Kopi - Panama City

Så var det tid for ti dager på Cuba, et land som ikke ligner noe annet sted jeg har vært.

Hovedstaden Havanna var en livlig og samtidig avslappende by med en billedskjønn gamleby og fin kystpromenade. I Viñales fikk vi et glimt av livet på landsbygda, men der hadde vi dessverre altfor lite tid på grunn av at jeg pådro meg en skikkelig matforgiftning som holdt oss tilbake i Havanna lenger enn planlagt.

Vi nøt et par late stranddager på et hotell ved Playa Ancón, og rakk å utforske den utrolig sjarmerende byen Trinidad og sukkermølledalen før jeg pådro meg nok en matforgiftning. Jeg er ikke helt ukjent med matforgiftninger når jeg er på reisefot utenfor Europa, men to stykker på én tur og i løpet av bare noen få dager var en ny og ugrei rekord for min del.

Til slutt vendte vi tilbake til Havanna, og rakk en utflukt til Cojímar, hvor Ernest Hemingway bodde i en periode, før det var tid for hjemreise.

Og ja, det er helt sant at man ser gamle og kule biler overalt på Cuba. Hvorfor det er slik, har jeg skrevet om i et eget innlegg.

Les mer om Cuba:

IMG_5431 – Kopi - Havanna - Cuba

IMG_7356 – Kopi - Havanna - Cuba
Foto: Ingelin (søster).

IMG_6005 – Kopi - Vinales - Cuba

P1220303 – Kopi - Playa Ancon - Cuba

IMG_6782 – Kopi - Trinidad - Cuba

Juni: Island

I begynnelsen av juni var det tid for en uke på Island, et land jeg hadde besøkt tidligere og allerede visste at jeg likte veldig godt. Denne gangen bestod reisefølget av pappa (som hadde fått turen i 60-årsgave) og søster. Helst skulle vi hatt med mamma også, men hun måtte dessverre bli igjen hjemme.

Vi kjørte ringveien rundt hele øya, og tok en del avstikkere underveis. Naturopplevelsene stod i kø, og begeistringen for landet steg enda noen hakk.

Jeg fikk blant annet et gjensyn med geysiren og andre severdigheter langs Den gylne sirkel, så utallige vakre fossefall, lot meg fascinere av basaltsøyler og andre vulkanske steinformasjoner, gikk opp på et vulkankrater, så boblende og stinkende leirgryter, badet i en naturlig varm kilde, var på hvalsafari og oppdaget at det faktisk finnes skoger på øya.

Jeg kunne nevnt mye mer, men viser heller til denne litt mer omfattende oppsummeringen av turen.

P1220730 – Kopi - Island - Svartifoss

IMG_9167 – Kopi - Island - Viti
Foto: Trond L. Pettersen.

P1230227 – Kopi - Island

Collage Grettislaug - Island
Foto til venstre: Trond L. Pettersen.

IMG_0849 – Kopi - Island

IMG_0429 – Kopi - Island - Skagaströnd

Juni/juli: Kina.

Da jeg trodde at alle ferieplanene for våren og sommeren var spikret, lurte ei venninne på om jeg ville være med til Kina. Det viste seg å være mulig å presse inn en ferieuke i slutten av juni, slik at vi hadde ni dager til rådighet. Det er jo egentlig altfor lite i et så stort land som Kina, men samtidig veldig mye bedre enn ingen dager.

Mesteparten av tiden ble tilbrakt i hovedstaden, hvor man finner alt fra gamle bygninger og rolige smågater til moderne høyhusområder og flerfeltsveier med trafikkork. Vi rakk å se mange av byens severdigheter, og var veldig heldige med vær og luftforhold, selv om det ikke er ideelt å traske rundt i en storby når det er mellom 33 og 40 grader.

Vi tok også nattog til Xi’an, hvor vi blant annet syklet på bymuren i solnedgangen og fikk sett den forbløffende terrakottahæren.

Og så vandret vi på den kinesiske mur, selvfølgelig.

En mer innholdsrik oppsummering av turen kan du lese her.

IMG_3520 – Kopi - Kina - Beijing - Zoo

IMG_1780 – Kopi - Kina - Beijing - Den forbudte by - Tiananmen - Den himmelske freds plass

IMG_2517 - Kina - Xi'an - terrakottahæren

IMG_2789 - Kina - Xi'an - bymur
Foto: Thordis M. W. Haugen.

IMG_1668 – Kopi - Kina - Den kinesiske mur

Juli: Norge (Hardangervidda)

En helg i begynnelsen av juli var det tid for en skikkelig fjelltur på Hardangervidda. Turen gikk fra Hakkesetstølen Fjellstugu via Ustetind til Tuva Turisthytte, en rute som visstnok er 15,7 kilometer, og så tilbake til Hakkesetstølen Fjellstugu. Værvarselet hadde egentlig forberedt oss på at det skulle bli overskyet og regn, men regnet så vi heldigvis ikke noe til før turen var nesten over. Herlig tur!

Norge - Hardangervidda - IMG_4526 – Kopi

Norge - Hardangervidda - IMG_4812 – Kopi

Norge - Hardangervidda - P1230905 – Kopi

Juli/august: Danmark

Sent på sommeren ferierte jeg på nordvestkysten av Danmark, slik jeg har gjort de fleste årene siden jeg ble født. Tiden ble i stor grad brukt til avslapping, rusleturer, byturer med shopping samt en og annen tur innom turistattraksjoner jeg har besøkt før. Dessuten sørget markering av en togbegivenhet for at det ble mulig å få en gratis dagstur til Skagen.

IMG_4873 – Kopi

IMG_5009 – Kopi

IMG_4950 – Kopi

IMG_5309 – Kopi

IMG_5582 – Kopi

IMG_5568 – Kopi

Norge: Røros

Den siste helgen før jul, tok jeg toget til Røros sammen med mamma og søsteren min. Vi bodde på et skikkelig trivelig hotell, og fikk oppleve en vinterkledd og julepyntet bergstad. Mange minusgrader, knasende snø under skoene, god mat, førjulshygge og avslapping. Røros er noe for seg selv, og et førjulsbesøk kan definitivt anbefales.

IMG_7585 – Kopi

IMG_7466 – Kopi

IMG_7397 – Kopi

Takk for følget

Tusen takk for at du har tittet innom i 2017 – håper du blir med videre i 2018! Legg forresten gjerne igjen en kommentar og fortell om ditt beste reiseminne fra året som har gått, sånt er alltid gøy å høre om!

Godt nyttår!

__________________________________________________________________________________________________