Reiseåret 2019

På årets aller siste dag passer det godt med et tilbakeblikk på reiseopplevelsene jeg tar med meg fra 2019. Den korte versjonen er at året har inneholdt både små og store opplevelser i Norge, en helgetur i Sverige, en togreise sørover i Europa, en dose Asia og en rekke opplevelser i Afrika. Her kommer den lengre versjonen.

Januar: Singapore, Malaysia og Thailand

Da 2019 meldte sin ankomst, befant jeg meg i Singapore sammen med to venninner. Vi landet i storbyen dagen før nyttårsaften, og i løpet av 2 ½ uke samlet vi mange fine reiseminner i Singapore, Malaysia og Thailand.

I Singapore rakk vi å utforske en rekke severdigheter, og på nyttårsaften fikk med oss et gnistrende nyttårsrakettshow.

Deretter gikk turen videre med tog til Malaysia, og vi fikk til og med testet nattog på vei til første destinasjon i landet, som var regnskogen Taman Negara. Malaysia bød også på blant annet teplantasjer og tåkeskog i Cameron Highlands, gatekunst og verdens billigste måltid med Michelin-stjerne i George Town, regnskog og skybridge høyt over tretoppene på Langkawi, hotellovernatting med panoramautsikt til Petronas Towers og feiring av ettårsdagen til en panda i Kuala Lumpur.

I Thailand tilbragte vi dagene på den vesle øya Koh Lipe. Der stod avslapping (mat, strand, bading, massasje…) og utforsking av øya på programmet.

En litt lengre oppsummering av denne turen, finner du i innlegget Glimt av Singapore, Malaysia og Thailand.

Malaysia - Cameron Highlands - teplantasjer

Gatekunst i George Town.

April: Tog til Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Slovenia og Kroatia

I påsken var det tid for min interraildebut! Reisefølget var ei venninne, og i løpet av elleve dager besøkte vi seks land, med hovedfokus på Slovenia og Kroatia.

Slovenia har stått på ønskelisten lenge, og forventningene til landet ble definitivt innfridd. Her fikk vi blant annet oppleve flott natur, imponerende grottesystemer, en sjarmerende hovedstad og en søt småby ved kysten. For ikke å glemme millioner av krokus oppe i fjellene!

I Kroatia var det halvøya Istria som ble besøkt. Der hadde vi et par overnattinger i kystbyen Rovinj, før vi beveget oss videre mot Rijeka for å ta nattog til München. På vei dit rakk vi å ta en titt på amfiteateret i Pula og avlegge en lynvisitt i Hum, en knøttliten, avsidesliggende landsby som med 23 innbyggere kaller seg verdens minste by.

På vei sørover hadde vi en overnatting i København, noen timer i Hamburg og litt flere timer i Salzburg. På hjemturen tilbragte vi en tidlig morgen til fots i München, og overnattet i Malmø, hvor vi også hadde noen formiddagstimer til å utforske byen.

Les mer i Glimt av en påskeferie med tog i Europa.

Mai/juni: Lofoten

Endelig fikk jeg tatt turen til Lofoten, på en tolv dager lang roadtrip fra Oslo til Å og tilbake. Det er laaaangt fra hovedstaden til øyriket der oppe i nord, så det ble mange timer i bil, men det var det verdt. Lofoten må være noe av det aller vakreste vi har her i landet!

På vei nordover ble det tid til et stopp hos farmor i Trondheim, og da vi var på vei sørover var vi innom både Polarsirkelsenteret, Mosjøen og hytta til farmor på Langstein, like ved den gamle grensen mellom Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.

Juni: Midsommar i Sverige

I sankthanshelgen var jeg på helgetur til Sverige sammen med ei venninne for å feire midsommar på svensk vis. Vi bodde to netter i herskapelige omgivelser på Näas slott, og fikk oppleve både tradisjonelt bondebryllup (riktignok bare i rollespillversjon) og dans rundt maistangen.

Juli/august: Diverse småturer

Sommeren gikk sin gang med jobbing i ukedagene og fine opplevelser i helgene. En helg fikk jeg blant annet med meg en flott konsert i Larvik, en annen helg overnattet jeg under åpen himmel på Verdens Ende i påvente av soloppgangskonsert med Ingebjørg Bratland klokken fire om morgenen. En helg stod hengekøyeovernatting i Nordmarka på programmet, senere ventet en helg med hyttetur i øsende regnvær sammen med tre venninner.

August/september: Sør-Afrika, Eswatini, Mosambik og Lesotho

Så var det tid for en 26 dager lang reise i sørlige Afrika sammen med søsteren min. Mesteparten av tiden ble brukt på en overlandreise, som er en type tur der man reiser fra sted til sted i en truck lastet med campingutstyr. Vi startet i Johannesburg og endte i Cape Town, og hadde noen supre uker med mange fine opplevelser. Safari, fjellturer, homestay i landsby, besøk i grotter, Afrikas sørligste punkt, vinmarker og mange netter i telt var bare noe av det som stod på programmet i løpet av disse ukene.

Etter at overlandreisen var over, hadde vi lagt inn noen dager til å utforske Cape Town. Dette var mitt andre besøk der, og denne gangen innså jeg hvor utrolig godt jeg liker den byen.

Turen er oppsummert i artikkelen Glimt av Sør-Afrika, Eswatinia, Mosambik og Lesotho.

November/desember: Lillehammer

Årets siste reise gikk til Lillehammer for å besøke julemarkedet på Maihaugen. Skikkelig vintervær og knasende snø under føttene bidro definitivt til julestemning denne første adventshelgen.

Takk for følget

Tusen takk til alle som har tittet innom her i 2019! Håper du blir med videre i 2020.

Legg gjerne igjen en kommentar og fortell om ditt beste reiseminne fra året som gikk, eller dine reiseplaner for 2020. Sånt er alltid gøy å høre om!

__________________________________________________________________________________________________

Ikke gå glipp av noe – følg Glimt av verden på Facebook, Instagram og Bloglovin’: