Safari i Pendjari nasjonalpark

IMG_9097 – Kopi

Når man hører om safari, er det stort sett knyttet til land i østlige eller sørlige Afrika. Vest-Afrika er ikke akkurat kjent for fantastiske safarimuligheter, men det er absolutt mulig å få sett store og små dyr der også. Pendjari nasjonalpark i Benin er et av de beste stedene å besøke hvis man vil oppleve en vestafrikansk safari.

Pendjari nasjonalpark – litt bakgrunnsinformasjon

Nasjonalparken ligger nordvest i Benin, helt inntil grensen til Burkina Faso. Den dekker et område på 2 755 kvadratkilometer, noe som tilsvarer det sammenlagte arealet til fylkene Vestfold og Oslo.

Pendjari nasjonalpark står på UNESCO’s verdensarvliste sammen med de tilstøtende nasjonalparkene Arli i Burkina Faso og W i Niger. Og ja, den heter faktisk W.

IMG_9082 – Kopi
På den andre siden av elven ligger Burkina Faso.

Hva slags dyr kan man se i nasjonalparken?

Pendjari nasjonalpark er et av de få stedene man kan se den sjeldne vestafrikanske løven. Enda mer sjelden er nordvestafrikansk gepard. I 2007 ble det estimert at det kun fantes rundt 100 løver og 5-13 geparder til sammen i Pendjari og W nasjonalpark. Løvebestanden her er antakelig den største i Vest- og Sentral-Afrika.

Heldigvis finnes langt flere elefanter, flodhester og bøfler, og mindre dyr som bavianer, andre aper, vortesvin, krokodiller og ulike antiloper. Det finnes også afrikansk leopard, afrikansk sibetkatt, flekket hyene og stripet sjakal.

Nasjonalparken har et rikt fugleliv.

IMG_9195 – Kopi
Inngangen til nasjonalparken.

Tidlig morgen og små biler

Det var grytidlig morgen og fremdeles mørkt da vi ble hentet på campingplassen ved Tenougou Falls. Vi stuet oss sammen i bilene og suste av sted i den beksvarte natten.

IMG_9005 – Kopi

Det var et stykke å kjøre for å komme til parkinngangen og billettkontoret, hvor reiseleder Sinead ordnet det praktiske mens vi andre strakk på bena og studerte et kart over parken.

IMG_9001 – Kopi
Kartet viser ulike kjøreruter, og sirkelen nederst til høyre viser hvor lang tid man bør ha i parken for at det skal være sannsynlig at man får sett de ulike dyreartene.

Andre steder på kontinentet er det veldig vanlig med åpne safaribiler eller biler der taket kan løftes slik at man kan stå og kikke ut på dyrene. Dette så jeg ikke noe til i Pendjari nasjonalpark. Der var det små, lukkede biler med skrøpelige, sammenleggbare seter på taket som var det vanlige. Ingen belter, ingen sikring. Det var bare å tviholde rundt seteryggen på de humpete grusveiene.

IMG_9128 – Kopi

Hva så vi?

Man kan aldri være sikker på å se det man ønsker å se når man er på safari, men mange steder er det likevel temmelig høy sannsynlighet for å se enkelte dyrearter. Er du i Chobe nasjonalpark i Botswana, skal det for eksempel mye til for at du ikke ser en elefant, og i Ngorongorokrateret i Tanzania er det vanskelig å unngå flokkene av sebra. Uansett hvilken av de vanlige safaridestinasjonene du velger, er du i det minste garantert å se en del dyr, selv om kanskje løvene, gepardene, bøflene eller neshornene glimrer med sitt fravær.

Før safarien i Pendjari nasjonalpark, fikk vi imidlertid beskjed om å innstille oss på at vi kanskje ikke kom til å se et eneste dyr.

Da er det ekstra spennende å være på safari.

IMG_9126 – Kopi

Da vi kjørte inn i nasjonalparken, hadde det begynt å lysne. Vi hadde ikke oppholdt oss i parken lenge før vi hadde sett både vortesvin som stakk til skogs og en flokk bavianer som også flyktet innover blant trærne. Hurra, da hadde vi i hvert fall sett noen dyr!

Vi fikk for øvrig sett mange flere aper i løpet av dagen. De var generelt ganske vaktsomme, og trakk seg som regel unna bilen så snart vi dukket opp.

IMG_9013 – Kopi

Collage Pendjari 1

Etter kort tid, møtte vi en bil som var på vei ut fra nasjonalparken, antakelig med gjester som hadde overnattet inne i parken. Sjåføren i den andre bilen vekslet noen ord med vår sjåfør, hvorpå sistnevnte plystret entusiastisk og tråkket inn gasspedalen. Det var lett å forstå at han hadde øynet håp om at vi skulle få se et eller annet dyr.

– Leo, fastslo han.

Skulle vi kanskje være skikkelig heldige og få se den sjeldne vestafrikanske løven?

Hvis det finnes fartsgrense i nasjonalparken, er jeg sikker på at den ble brutt til gagns. Etter en stund med kjøring i rasende tempo, stanset bilen, og sjåføren pekte mot en utsiktsplattform. Vi hoppet ut av bilen og kom oss opp til utkikkspunktet. Det lå ved en liten innsjø, og det var her det var observert løver. Vi lente oss mot rekkverket med undersøkende blikk. Fram med kikkerter, gransking av omgivelsene.

IMG_9193 – Kopi

P1240623 – Kopi

Ingen løver å se.

Derimot oppdaget vi en flodhestrygg, og snart kom en krokodille glidende forbi det digre dyret. Etter hvert oppdaget vi flere krokodiller rundt omkring, både på grusbanken på motsatt side av innsjøen, og skjult blant gress i vannet like nedenfor der vi befant oss.

Collage Pendjari 2
Flodhest på to av disse bildene, krokodille på tre av dem.

I et tre på den andre siden av sjøen, satt en flokk med svære fugler.

IMG_9055 – Kopi

Det dukket dessverre ikke opp noen løver, og etter en stund kjørte vi videre.

IMG_9052 – Kopi

Vi fikk se mange fugler i løpet av dagen, deriblant ørn, gribber og virkelig vakre småfugler.

IMG_9007 – Kopi

IMG_9086 – Kopi

IMG_9140 – Kopi

IMG_9058 – Kopi

Antilopene så vi også en del av. Hvor mange ulike arter vi så, vet jeg ikke helt, det er ikke alltid så lett å se forskjell på dem, spesielt ikke på avstand.

Collage Pendjari 3

IMG_9078 – Kopi

Høydepunktet for min del, var nok imidlertid å få se elefanter. Visst har jeg sett massevis av elefanter i andre nasjonalparker tidligere, men det var likevel litt ekstra fint å få se de store dyrene i Vest-Afrika også, siden det ikke er så mange av dem der.

IMG_9107 – Kopi

IMG_9111 – Kopi

På et tidspunkt trasket tre elefanter ut i veien like foran bilen vår.

IMG_9097 – Kopi

Ikke lenge etter markerte elefantene helt klart at vi var uønsket der vi stod og kikket på dem. De prustet og stampet og fløytet, bykset mot oss og løp gjennom det høye gresset langs veien. Jeg tror ikke de to som satt på taket følte seg spesielt høye i hatten akkurat da. Selv skulle jeg ønske at jeg hadde fire armer slik at jeg både kunne fotografere og filme samtidig, men valget falt på filming av situasjonen.

Før vi forlot nasjonalparken, tok vi en tur innom utkikkspunktet ved innsjøen igjen. Flodhesten hadde flyttet seg, krokodillene lurte fremdeles i gresset og løvene glimret nok en gang med sitt fravær.

IMG_9047 – Kopi

IMG_9185 – Kopi

IMG_9188 – Kopi

Vi så forresten også en flodhest i annen en innsjø, men den var ganske langt unna oss. Ellers så vi flere vortesvin.

Landskapet og vegetasjonen

Veien førte oss både over sletter med høyt gress og lave busker, og gjennom områder med busker og trær.

IMG_9173 – Kopi

IMG_9178 – Kopi

Det er vanlig med kontrollerte branner for å holde vegetasjonen nede, og de tror det bidrar til mer næring for dyrene. Mange steder var gresset svartsvidd og trærne nakne som følge av brannene.

IMG_9068 – Kopi

IMG_9167 – Kopi

På biltaket

Jeg satt oppe på biltaket en stund, med hårbånd for å holde håret unna øyene og hindre at jeg ble solbrent i skillen, og solbriller for å beskytte øynene mot både sol, støv, rusk og vind. Det var jammen litt av en opplevelse. Utsikten var betydelig bedre der oppe enn da jeg satt inne i bilen. De rødebrune veiene var skikkelig støvete, og til slutt så det ut som jeg hadde fått skikkelig farge av solen. Jeg ble fullstendig dekket av støv som festet seg til solkremen.

Hele tiden måtte jeg gjøre mitt beste for å beskytte speilreflekskameraet mot støvet samtidig som jeg både skulle holde fast det lille kompaktkameraet jeg bruker til filming og tviholde rundt seteryggen for å hindre at jeg ramlet ned hvis det kom en brå hump i veien. Det gjorde det jo stadig. Jeg fikk ikke tatt så veldig mange bilder mens jeg satt der oppe, for å si det sånn.

IMG_9127 – Kopi

Pause på en lodge inne i nasjonalparken

Det er mulig å overnatte inne i parken. Vi hadde en pause på en lodge for å kjøpe noe å drikke, slappe av litt og bruke toalettene. Sistnevnte ville si noen skrøpelige vannklosetter i en dunkel, utedolignende bygning.

IMG_9171 – Kopi

Tilbake på campingplassen

Da vi kom tilbake til campingplassen, var det bare en halvtime til min kokegruppe (meg og tre andre) måtte i gang med å lage middag til hele gjengen (det vil si 23 personer til sammen). Jeg var som sagt fullstendig dekket av rødbrunt støv, og som jeg fortalte i forrige innlegg hadde jeg ikke tilgang til noen dusj. Jeg rasket derfor med meg badetøy og håndkle og løp bortover stien til fossen og dammen som heldigvis lå like i nærheten. Der tok jeg et lynkjapt bad og vasket håret i det kjølige vannet, før jeg dro på meg klærne og spurtet tilbake, klar for å lage middag.

IMG_8956 – Kopi

Kan jeg anbefale å dra på safari i Benin?

Jeg hadde en herlig safariopplevelse i Pendjari nasjonalpark. Siden jeg har vært på flere opplevelsesrike safarier tidligere, var det ikke superviktig for meg at jeg fikk sett veldig mange dyr denne gangen, men jeg er naturligvis skikkelig fornøyd med at vi fikk sett så mye som vi gjorde.

Hvis man skal på sin første safari og vil være ganske sikker på å få sett mange forskjellige dyrearter, ville jeg ikke satset på en safari i Vest-Afrika. Har du derimot lyst på en spennende opplevelse der hver dyreobservasjon er en bonus, i en lite besøkt nasjonalpark i et land mange ikke har hørt om, synes jeg definitivt at du skal ta turen til Pendjari nasjonalpark.

Jeg kan jo nevne at det også er mange andre gode grunner til å dra til Benin. Jeg skal ikke utdype dette akkurat nå, men heller oppfordre deg til å følge med videre når jeg skriver mer om opplevelsene i landet.

IMG_9184 – Kopi

Nyttig informasjon

• Pendjari nasjonalpark er åpen året rundt, men i perioden juni-november er det regntid og svært vått. Enkelte områder kan da være uframkommelige. I perioden etter regntiden er vegetasjonen grønn og frodig. Jeg var der i januar, og da var det blitt ganske tørt.
  • Husk solkrem, solbriller og noe å ha på hodet hvis du vil sitte på biltaket.