Safari i Queen Elizabeth nasjonalpark i Uganda

Game drives, båtsafari og et nervepirrende nærmøte med elefanter og flodhest utenfor teltet på lodgen hvor vi bodde. Selv for en som allerede hadde mange andre safariopplevelser i minnebanken, ble det ikke kjedelig i Queen Elizabeth nasjonalpark!

Queen Elizabeth nasjonalpark – litt bakgrunnsinformasjon

Den 1 978 kvadratkilometer store nasjonalparken ligger vest i Uganda, omtrent 40 mil fra hovedstaden Kampala. Her finnes landets største konsentrasjon av ville pattedyr. Dessverre ble svært mange dyr drept under Idi Amins terrorregime og borgerkrigen på 1970- og 1980-tallet, men det er likevel nok dyr der i dag til at parken egner seg for safariturisme.

Parken ble opprettet i 1952, og het først Kazinga nasjonalpark. To år senere var den britiske dronningen på besøk, og i forbindelse med dette besøket ble navnet endret til Queen Elizabeth nasjonalpark.

Landskapet og vegetasjonen

Queen Elizabeth nasjonalpark strekker seg fra Lake George til Lake Edward, to store sjøer som er forbundet av en 32 kilometer lang kanal, Kazinga Channel. Store deler av parken består av sletteområder hvor det vokser trær, busker og kratt, men noen deler av parken er mer kupert. I vest grenser parken til et stort fjellområde.

Vi ble fortalt at det fantes noen små landsbyer i området da nasjonalparken ble opprettet. Landsbyene fikk bli værende, og mange av landsbyboerne skaffer mat til seg og familien sin ved å fiske i kanalen og sjøene.

Noen av veiene i parken holder en ganske god standard, mens andre veier kan bli temmelig utfordrende å kjøre på i og etter regnvær.

Queen Elizabeth nasjonalpark ligger i et vulkansk område, og det finnes flere kratersjøer her.

Safari med bil

Den vanligste formen for safari, er naturligvis safari med bil. I Queen Elizabeth nasjonalpark kan man kjøre rundt på et nettverk av støvete, humpete veier, enten på egenhånd eller med sjåfør, og speide etter noen av de 95 dyreartene som finnes i parken. Selv om det skal godt gjøres å se alle, er det er gode muligheter for å få sett en del av dem.

Afrikabøffel og britisk menneske. Kikkert er nyttig å ha når man er på safari!

Ugandisk kob, en antilopeart.

Jeg liker antiloper som er villige til å posere for at jeg skal få et fint bilde.

Disse to utstøtte spesielle lyder og så ut som de kranglet, men det viste seg at de holdt på med helt andre ting.

Hvor mange antiloper finner du på dette bildet? Legg gjerne igjen svaret i kommentarfeltet!

I tillegg til bavianer, finnes både sjimpanser og mindre aper i nasjonalparken. Sjimpanser så jeg ikke her, men jeg fikk derimot tilbringe en hel time med en sjimpansefamilie i Kibale nasjonalpark.

Vortesvin er ikke de peneste dyrene jeg vet om. Vi møtte blant annet en mor med tre unger.

Det finnes over 500 fuglearter i Queen Elizabeth nasjonalpark. Vi så en del forskjellige arter, blant annet denne fiskeørnen.

Ser du leoparden på dette bildet? Det tok lang tid før jeg fikk øye på den!

Der mange biler er samlet og alle kikker i samme retning, kan man være ganske sikker på at det er muligheter for å se noe spennende. En løve, for eksempel! Denne løvinnen lå lenge skjult i det høye gresset. Først kunne vi av og til se en viftende haletipp, etter hvert så vi en pote som strakte seg i været, og til slutt reiste hun seg opp.

En stund senere bestemte hun seg for at det var tid for å bevege på seg.

Hun passerte like foran bilen, mens jeg satt på taket og holdt pusten. Heldigvis bryr ikke løvene seg om biler, og jeg kunne dessuten enkelt smette ned under taket hvis det hadde blitt nødvendig. Hadde jeg hoppet ned på bakken, derimot…

Vi støtte på en svær elefantfamilie som var ute på vandring. Dette er bare omtrent halvparten av familien. Først så vi dem i det fjerne, men etter hvert kom de luntende på en lang rekke like forbi bilen vår. Jeg har sett mange elefanter rundt omkring på det afrikanske kontinentet, men aldri så mange på en gang!

Et område i nasjonalparken er kjent for løver som klatrer i trær, men vi var ikke i det området.

Sjiraffer finner du ikke i Queen Elizabeth nasjonalpark.

Safari med båt

En rekke dyr og fugler holder til ved Kazinga Channel, og mange av disse kan man se hvis man blir med på båttur på kanalen. Vi kjøpte båtsafaribilletter på Mweya Safari Lodge, som ligger på en høyde med god utsikt over vannet.

Båtsafarien kan du lese mer om her:

En av verdens største konsentrasjoner av flodhester holder til i Kazinga Channel. Mesteparten av tiden holder de seg under vann slik at bare deler av hodet synes, for å unngå dehydrering som følge av tynt ytre hudlag. Om kvelden og natten går de opp på land for å beite, og de kan også bevege seg opp fra vannet hvis det er overskyet.

Visste du forresten at flodhesten har så sterke kjever og tenner at den kan bite gjennom panserhuden til krokodiller? Man skal ikke tulle med en flodhest!

Vi var heldige og fikk se en mor med unge som lå og slappet av på land.

Det er mange nilkrokodiller i kanalen, men de er vanskeligere å få øye på enn flodhestene. Andre dyr kan også i blant ses fra båten; vi så for eksempel en antilope ved vannkanten og en elefantflokk i det fjerne.

Vi så dessuten masse fugler, blant annet ørn, isfugler, pelikaner, hegrer og digre maraboustorker.

Vi passerte en landsby hvor det så ut som de fleste beboerne var i sving nede ved båtene som var kommet inn med dagens fangst. Fisk ble renset, garn ble klargjort til neste dag og båtene ble dratt opp på land.

Lunsj på luksuslodge

Etter båtsafarien, kjørte vi tilbake til Mweya Safari Lodge, hvor vi hadde kjøpt båtsafaribillettene, for å spise lunsj. Den bestod av en rikholdig buffet med varmmat.

Fra lodgen er det god utsikt mot kanalen og omgivelsene. Dette er sikkert et fint sted å bo, men prisen er høy, og for å være ærlig ville jeg slett ikke byttet vekk opplevelsene jeg fikk ved å bo i et lite, enkelt, møblert telt på langt billigere Queen Elizabeth Bush Lodge. Mer om det litt lenger ned.

Utenfor lodgen møtte vi en hel storfamilie med mungoer, nærmere bestemt banded mongoose, som pilte rundt og gravde febrilsk i jorden mens de laget pipelyder.

Nervepirrende nærkontakt med dyr på lodgen

De beste minnene jeg sitter igjen med fra Queen Elizabeth nasjonalpark, er faktisk verken fra game drive eller båttur, men fra lodgen hvor vi bodde, Queen Elizabeth Bush Lodge.

Her bodde vi i enkle telt med senger. Ingen luksusovernatting, men stedet var rolig, rent og hyggelig. Jeg har skrevet om lodgen og opplevelsene vi hadde der i et tidligere innlegg, så nå skal jeg nøye meg med en kortversjon.

Etter å ha gjort meg ferdig med toalettbesøk og tannpuss den andre kvelden vi bodde her, skulle jeg gå tilbake til teltet sammen med newzealandske Rebecca, som jeg delte rom med på turen. Vi ble imidlertid stående musestille på den vesle grusstien utenfor toalettbygget fordi vi hørte rasling i buskaset like ved siden av oss. Brått dukket en svær elefant opp bare noen veldig få meter unna der vi stod, og snart fikk den selskap av flere elefanter. De var enorme, og jeg har sjelden følt meg så liten! Vi stod med dunkende hjerter bak et spinkelt tre og pustet så stille vi kunne, og betraktet dyrene i tjue minutter før de forsvant.

Oppspilt og lykkelige tuslet vi tilbake mot teltet vårt, skjønt enige om at dagen hadde fått en perfekt avslutning og at det ikke kunne bli bedre.

Og da møtte vi en flodhest like utenfor teltet vårt. To meter unna oss. Nevnte jeg at man ikke skal tulle med en flodhest? De er livsfarlige hvis noen kommer i veien for dem, men heldigvis gikk dette møtet bra.

For oss var disse kveldsopplevelsene prikken over i-en når det gjaldt oppholdet i Queen Elizabeth nasjonalpark. Rebeccas opprømte ord i nattemørket mens vi stirret på elefantene sier egentlig alt:

– I don’t want this holiday to end. I wanna do it all over again.

Les mer om lodgen og opplevelsene vi hadde der:

__________________________________________________________________________________________________

Har du vært i Queen Elizabeth nasjonalpark? Hvordan var i så fall din opplevelse av parken?

Jeg besøkte Uganda i august 2018.