Støvete storby og leirbål ved det indiske hav

(52) - Kopi

Å tråkle seg gjennom trafikken i storbyen Dar es Salaam, viste seg å være en tålmodighetsprøve. Da jeg til slutt satt ved leirbålet på en rolig campingplass ved det indiske hav, virket imidlertid det støvete storbykaoset fjernt.

Flammer mot nattehimmelen

Camping ved det indiske hav

Gylne flammer fra bålet strekker seg i været, glohete glør gnistrer og farer travelt opp mot den beksvarte nattehimmelen før de blekner og dør hen. Mellom tærne kjenner jeg den myke sanden, som fremdeles er lunken etter å ha blitt stekt av solen hele dagen. Over oss blinker stjernene, bak oss lyser noen lamper på campingplassen, og langt ute på havet som ligger skjult av mørket kan jeg skimte lanternene på noen av de mange lasteskipene som passerer på vei til, fra eller forbi den store havnebyen Dar es Salaam. Gjennom de knatrende lydene fra bålet og lavmælt prating hører jeg brusingen fra små bølger som ruller mot stranden like nedenfor der vi sitter.

Vi har tilbakelagt en ny, lang transportetappe i dag, med frokost klokken fem og avreise mens det fremdeles var mørkt. Da det lysnet av dag, kjørte vi gjennom fjellandskap med digre baobabtrær og små landsbyer. Husene, folkene og hverdagslivet langs veien var ikke særlig annerledes enn det vi har sett tidligere på turen, men jeg la spesielt merke til de store mengdene rødløk og alle tomatene som lå i fargesprakende plastbøtter eller var stablet i pyramider langs veien, på bakken eller bord, klare til å bli solgt.

(71) - Kopi

(40) - Kopi

(63) - Kopi

(66) - Kopi

(77) - Kopi

Utpå dagen nådde vi fram til storbyen Dar es Salaam, som med sine 4,4 millioner innbyggere er landets største by og var hovedstad fram til Dodoma overtok den statusen i 1996. Vi måtte gjennom byen, noe som skulle ta sin tid. Dar es Salaam var et støvete kaos av tuting, kø og trafikklys, folk som gikk rundt mellom bilene og solgte diverse varer, stappfulle minibusser, mopeder, sykler, folk som dro på fullastede trekjerrer med store hjul, kvinner som balanserte ulike varer på hodet og et mylder av mennesker som var ute og gikk. Langs veien så vi sengemakere, dørsnekkere, mursteinsproduksjon, skjeve blikkskur, kvinner som laget mat, klesutsalg der plaggene var utstilt på enkle stativer av trestokker, avisboder under bleke parasoller, høns stappet sammen i trange bur. Skjeve markiser og bleke reklameskilt. Søppel, stein, støv og jord. Men størst var nok øynene mine da vi passerte en mann som tråkket energisk av gårde på en sykkel med et lasteplan, mellom biler, motorsykler og folk. På lasteplanet stod en sofa, og i sofaen satt en kvinne i fargerike klær.

(109) - Kopi

(116) - Kopi

(119) - Kopi

(90) - Kopi

Det tok lang tid for Johnson å tråkle trucken gjennom byen, men klokken fem var vi endelig framme på campingplassen her ved det indiske hav, i utkanten av Dar es Salaam. Etter å ha slått opp teltene, satte Ingelin og jeg kursen ned mot stranden, hvor vi fant en hengekøye å late oss i. Der satt vi i taushet mens vi skuet utover havet, kjente sanden og tørre tangrester mellom tærne og lyttet til bølgene.

Tanzania - Dar es Salaam

(136) - Kopi

Nå sitter jeg på den samme stranden, godt tilbakelent i en hard, blåmalt trestol, med bena i kryss og armene hvilende på armlenene, og nyter kvelden. Varmen fra bålet når fram til de bare føttene mine og sørger for at jeg ikke blir kald, og over skuldrene har jeg lagt et sjal. Selv om det er blitt noe kjøligere etter at solen gikk ned, er det lett å merke at luften er en helt annen her enn oppe i høylandet der vi sov natt til i dag. Den klamme kystluften gjør at natten som nå står for døren nok blir langt varmere enn natten på Old Farm House.

(141) - Kopi

Om ikke lenge skal vi krype ned i soveposene våre, trøtte og rikere på inntrykk enn hva vi var i dag tidlig, lytte til insektene som spiller, glidelåsen som dras igjen på naboteltet, stillheten som senker seg over campingplassen ved det indiske hav. Og et sted der ute i havet ligger Zanzibar, det eksotiske ferieparadiset som er en del av Tanzania, øya med krydder, palmer og strender, moskeer, markeder og trange smug i Stone Town, en miks av arabisk og afrikansk kultur.

Dit skal vi i morgen.

__________________________________________________________________________________________________

Innleggsserie fra Tanzania

Dette innlegget er en del av en serie med reiseskildringer fra Tanzania. I ti innlegg på rad (i tillegg til to som er publisert tidligere) vil jeg ta deg med med på en opplevelsesrik reise gjennom landet.

Linker vil bli lagt inn når jeg kommer hjem og får internettilgang. Foreløpig kan du klikke deg inn på hvert enkelt innlegg ved å gå inn på kategorien Tanzania.

Tidligere reiseskildringer i serien:

Hvor går reisen videre:

• Veien til Zanzibar
  • Forvillet i Stone Town på Zanzibar
  • Besøk på en krydderplantasje på Zanzibar
  • Landsbyliv og skilpadder på Zanzibar
  • Utsikt mot Kilimanjaro, en slange rundt halsen og inntrykk gjennom et bilvindu
  • Masaienes land – et glimt av en fremmed hverdag
  • Løvenes konge
  • Safari i hjertet av Serengeti
  • Safari i Ngorongorokrateret

(82) - Kopi

Jeg besøkte Tanzania i september 2013.