Stranddager ved Playa Ancón (og bilder som ikke forteller hele sannheten)

P1220260 – Kopi - Playa Ancon - Cuba

Etter en lang biltur fra Viñales, så vi fram til to døgn med strandidyll og hotelluksus ved Playa Ancón, som ligger på sørkysten av Cuba, i nærheten av Trinidad. Vi var ikke forberedt på det som møtte oss da vi kom til hotellet.

Vi skulle tilbringe to døgn på Hotel Club Amigo Costasur. Etter å ha sjekket inn, gått gjennom hotellets hovedbygning og krysset en hage med gressplen og blomstende trær, kom vi til en rekke av fargeglade småhus med utsikt over havet. Vi skulle bo i den høyre delen av det grønne huset på bildet nedenfor.

Altså, man kan vel ikke klage på disse omgivelsene?

IMG_6558 – Kopi

IMG_6567 – Kopi

Nedenfor husrekken var det en inngjerdet sandstrand ved en avskjermet lagune med grunt og rolig vann. Havbunnen i lagunen var rensket for steiner og skjell, så der var det myk sandbunn. På den andre siden av en rekke med digre steiner som antakelig var lagt der for å skape lagunen, var det viltre bølger og en havbunn som ikke virket like innbydende.

Dette ser vel ikke så dumt ut?

P1220248 – Kopi

Man skulle jo tro at dette var et lite paradis. Det var bare det at det slett ikke så ut som på bildet over da vi kom dit.

Vi ankom på en søndag, og da var både stranden og den lille lagunen stappfull av folk. Vi trodde det var hotellets strand, og det var det nok også, men det var tydeligvis fritt fram for hvem som helst å slå seg ned der. Det var blant annet mange familier som hadde funnet veien til stranden, og det så ut til at de fleste hadde invitert med både oldemor og filleonkel og fjortenmenning og naboslekten og pakket med seg hele kjøkkenet for å ha piknik. Lydnivået var ikke akkurat lavt. Det var ikke bare barna som brukte utestemme og ropte til hverandre, for å si det sånn.

Vi valgte å slå oss ned på en sandflekk et stykke bortenfor lagunen, litt unna vrimmelen av mennesker. Vanntemperaturen var herlig, men det var ikke fullt så herlig å bade når jeg var omgitt av en hel liten hær av sprutende, hoiende, øldrikkende folk.

Da det nærmet seg solnedgang, var det nesten ingen folk igjen på stranden. Det var derimot vanvittig mye søppel og skrot både i sanden og i vannet.

Var det sånn det skulle være her, altså? Forestillingene mine om idyll og fredelige omgivelser var blitt visket ut og stod igjen som bleke, hånflirende blyantstreker.

Men solnedgangen var fin og fredfull, da!

P1220234 – Kopi

IMG_6280 – Kopi

IMG_6292 – Kopi

IMG_6274 – Kopi

Ny dag, nye muligheter. Vi var tidlig oppe og slepte et par solsender bort til enden av sandstranden i håp om å slippe å bli omringet av skrålende familier. En hotellansatt brukte lang tid på å plukke søppel både på land og i lagunen, ellers var det ikke så mange andre å se. Faktisk var vi nærmest alene på stranden i overraskende lang tid, men etter hvert begynte folk å sige ned dit. Det kom blant annet en lokal storfamilie som valgte å slå seg ned like i nærheten av oss, selv om de hadde omtrent hele stranden å boltre seg på. Det var masse lyd i alle familiemedlemmene, og jeg lengtet straks tilbake til de stille morgentimene. Heldigvis ble de ikke værende så altfor lenge.

Faktisk viste det seg at mandag var noe helt annet enn søndag. Det vi hadde vært vitne til dagen før, var søndagsutflukter og søndagskaos. Nå var det en vanlig hverdag, og lokalbefolkningen var sannsynligvis opptatt med skole og jobb.

IMG_6319 – Kopi

Nå var det endelig tid for å nyte dette stedet.

P1220303 – Kopi - Playa Ancon - Cuba

Collage Playa Ancón 3

IMG_6390 – Kopi

P1220364 – Kopi

Like bortenfor hotellområdet, var det en offentlig tilgjengelig strand. Der var det ikke en levende sjel. Når man ser på havbunnen ved denne stranden, og sammenligner med den myke sanden i lagunen, kan man jo forstå hvorfor alle kommer til hotellområdet.

IMG_6298 – Kopi

IMG_6304 – Kopi

IMG_6445 – Kopi

IMG_6334 – Kopi

IMG_6339 – Kopi

Hotel Club Amigo Costasur er et stort all inclusive-hotell. Det tilbyr forskjellige overnattingsmuligheter, og har blant annet svømmebasseng, barnebasseng, flere restauranter og barer og en rekke forskjellige fasiliteter og aktivitetstilbud som jeg ikke forsket noe særlig på.

P1220359 – Kopi

Collage Playa Ancón 2

IMG_6519 – Kopi

IMG_6493 – Kopi

IMG_6557 – Kopi

Sånn så det forresten ut inne der vi bodde:

Collage Playa Ancón 1

Mandagskvelden bød også på en fin solnedgang.

IMG_6406 – Kopi

IMG_6413 – Kopi

IMG_6433 – Kopi

IMG_6396 – Kopi - Playa Ancon - Cuba

Vi tilbragte også halve tirsdagen på hotellområdet, og spiste sen lunsj før vi dro videre til den fargerike og sjarmerende byen Trinidad, som ligger en tjue minutters kjøretur fra Playa Ancón.

Hvis jeg skal gi en veldig kort oppsummering av oppholdet ved Playa Ancón, vil jeg si at det i all hovedsak var fint å tilbringe et par late døgn på et strandsted. Jeg ville ikke dratt tilbake til Hotel Club Amigo Costasur i en helg, men på hverdagene viste det seg å være veldig greit å være der.

Det hadde likevel vært fint om det som omtales som privat strand faktisk var nettopp det, og hotellet kan også skjerpe seg kraftig når det gjelder renhold i buffétrestauranten der det serveres frokost, lunsj og middag. Det er ikke spesielt appetittelig når duken er pyntet med matrester fra forrige uke og spisebrikken under tallerkenen enkelte steder er seig som kvae.

Selvfølgelig er det mer jeg kunne skrevet om hotellets positive sider (for det var mye bra også) så vel som ting som kunne vært bedre, men siden dette egentlig ikke skulle være en hotellomtale, setter jeg punktum her og oppfordrer heller til å spørre hvis det er noe du lurer på.

Nyttig informasjon

• Jeg booket gjennom cubaism.com, og det fungerte helt problemfritt.

__________________________________________________________________________________________________

Jeg besøkte Cuba i mai 2017.