Vandring i vakre Wadi Shab

IMG_0878 – Kopi

Blant palmer og turkisgrønt vann, omgitt av vakre fjell der kun de aller mest standhaftige vekstene har funnet rotfeste, snor stien seg over grus, fjell og svære steiner. Landskapet er nydelig, og jeg er allerede begeistret. Om en stund skal entusiasmen stige til nye høyder, for et sted der framme venter nemlig en helt spesiell opplevelse.

Oman er et tørt land der landskapet i stor grad er preget av fjell, stein, grus og sand i brune, beige og grå nyanser. Her og der finner man imidlertid områder som framstår som frodige oaser. Wadi Shab er et slikt sted. Wadi er en arabisk og hebraisk betegnelse på et elveleie som vanligvis er tørt. Noen ganger kan tilfeldig eller årstidsavhengig nedbør føre til stor vannføring eller til og med flom. Vannet som samles i wadiene sørger for at palmer og andre vekster kan trives der.

IMG_0855 – Kopi

Wadi Shab ligger like ved kysten omtrent halvannen times kjøring sørøst for hovedstaden Muscat. Vi parkerte bilen på en parkeringsplass under en svær bro og betalte én omansk rial for å bli fraktet i båt over en liten sjø. På den andre siden var det bare å følge stien innover i kløften.

IMG_0927 – Kopi

IMG_0825 – Kopi

IMG_0928 – Kopi

IMG_0837 – Kopi

Den aller første delen av veien innover i kløften, var ikke superimponerende. Vi gikk på en bred, grusdekket sti, forbi gjerder og områder der det ble dyrket forskjellige ting. En tykk, stygg vannledning var lagt langs stien for å føre vannet dit det var behov for det.

IMG_0920 – Kopi

Det tok imidlertid ikke lang tid før omgivelsene ble finere. Skikkelig fine, faktisk. Et stykke gikk stien oppe i fjellsiden, smal og tidvis litt skummel, med bratt fjellvegg på en side og stup på den andre. Nedenfor stupet kunne vi se vann som viste seg i forskjellige turkisgrønne nyanser avhengig av hvor vi stod og hvordan lyset falt.

Collage Wadi Shab 1

Etter dette ble det bare enda vakrere.

IMG_0840 – Kopi

Collage Wadi Shab 3

Langs et ganske langt stykke av stien kunne vi se en gammel vannåre som var blitt anlagt for å lede vannet gjennom wadien og dit det trengtes. Noen steder var det enklere å gå på denne enn å følge stien, som av og til gikk over noen av de enorme steinene som lå i bunnen av kløften.

IMG_0897 – Kopi

Collage Wadi Shab 4

Et sted var det også spor av tidligere bosetning. Eller kan det ha vært en annen grunn til at noen bygget et lite hus oppe i fjellsiden?

IMG_0891 – Kopi

Solen stekte og det var 38 grader, slik det var under hele reisen i Oman. Heldigvis hadde jeg gått til anskaffelse av en hatt som beskyttet godt mot solen. Man blir temmelig varm av å traske rundt i slike temperaturer, men vi visste at det ville bli tid for en forfriskende dukkert bare vi kom langt nok inn i wadien. Og det gjorde vi omtrent tre kvarter etter at vi begynte å gå. Vi var kommet til neste etappe av eventyret i Wadi Shab – det var på tide å gjøre seg klar for en svømmetur helt ulik alt annet jeg har opplevd.

IMG_0907 – Kopi

Vi skiftet til badetøy og pakket alle tingene våre godt ned i vanntette poser og pakksekker. Så tok vi med oss alt sammen, vasset uti det innbydende vannet og la på svøm. Vanntemperaturen var herlig; selv jeg som lett fryser nølte ikke et sekund med å dukke.

De røde pakksekkene fløt på vannet, så det var bare å dytte dem foran seg.

P1210127 – Kopi

Vi beveget oss stadig lenger innover i kløften. Noen steder kunne vi svømme, andre steder var vi pent nødt til å svømme. Noen steder var vannet så grunt at vi måtte vasse, og av og til måtte vi en lyntur opp på land før vi igjen kunne kravle ned i vannet. Enkelte plasser var det lett å gå opp og ned i vannet, andre steder måtte vi forsere innmari glatte fjellpartier.

Jeg hadde ikke tatt av meg sandalene, noe som virkelig viste seg å være en fordel, siden bunnen stort sett bestod av steiner som ville vært vonde å gå på og fjell som altså var sleipt, glatt og vrient å finne fotfeste på.

P1210139 – Kopi

Etter en stund kom vi til en lengre strekning der det ikke var mulig å nå ned til bunnen. Til slutt dukket en trang tunnel i fjellet opp foran oss. Det var akkurat plass til å svømme gjennom den, og man skal virkelig ikke begi seg ut på dette hvis man lider av klaustrofobi, særlig fordi man verken har mulighet til å stå der eller gripe fast i noe og holde seg fast. Man må pent svømme videre når man først har påbegynt turen inn i tunnelen.

P1210152 – Kopi

Da vi hadde svømt gjennom den noen meter lange tunnelen, kom vi inn i en grotte. Der inne stupte en foss ned fjellsiden, og litt dagslys slapp gjennom fra et sted der oppe. Et tau var festet ved siden av fossen, og enkelte våghalser klatret opp og hoppet uti vannet.

Det var ingen steder å hvile inne i grotten, man måtte svømme hele tiden. Riktignok kunne man minst ett sted holde seg fast i fjellsiden og således få en slags pause fra svømmingen, men man måtte likevel bruke krefter på å holde seg flytende.

Etter en stund forlot vi grotten og tok fatt på tilbaketuren.

Da vi etter hvert vasset i land på samme sted som svømmeeventyret hadde startet, kunne vi plukke fram tørre håndklær fra pakksekkene som hadde vært med hele veien i vannet. Heldigvis hadde også speilreflekskameraet mitt, som var godt innpakket i flere vanntette lag, overlevd turen.

Collage Wadi Shab 2

Vi kom tilbake til parkeringsplassen omtrent tre timer etter at vi startet derfra.

Dette var en utrolig flott opplevelse i vakre omgivelser. Skal du til Oman, synes jeg definitivt du bør ta turen til Wadi Shab. Selv ser jeg på bildene og filmklippene mine og tenker at ingen av dem helt klarer å formidle hvilket herlig eventyr dette var.

P1210119 – Kopi

Nyttig informasjon

• Wadi Shab ligger ved landsbyen Tiwi, 162 kilometer sør for Muscat. Det tar omtrent halvannen time å kjøre, og det var ikke noe problem å finne fram.
  • Det finnes toaletter ved parkeringsplassen.
  • Du må fraktes i båt fra parkeringsplassen. Båtturen tar bare et par minutter, og vi slapp å vente noe særlig. Det kostet én omansk rial, og da var returen inkludert.
  • Det kan være lurt å unngå den varmeste tiden på dagen, og heller legge turen til formiddag eller ettermiddag.
  • Ta med nok vann – det kan bli veldig varmt å gå i wadien.
  • Jeg vil anbefale å bruke hatt, caps eller lignende som beskyttelse mot solen. Det finnes partier med skygge, men mye av veien går man i stekende solskinn.
  • Jeg var veldig glad for å ha sandaler jeg kunne ha på meg også når jeg badet. Badesko kunne vært et godt alternativ.
  • På offentlig tilgjengelige badeplasser i Oman er det ikke greit for kvinner å bruke bikini eller vanlig badedrakt; man må være mer tildekket. Jeg hadde tatt med treningstights og t-skjorte som jeg kunne bade i, men i Wadi Shab var det stort sett turister, så der føltes det greit å bruke badedrakt.
  • Jeg har lest at folk har lagt igjen verdisaker mens de har vært på svømmetur, og at dette har vært problemfritt. Jeg syntes imidlertid det var tryggest å ta med tingene, og pakket dem derfor i vanntette poser oppi en tykk, vanntett pakksekk. Pakksekken tok inn litt vann selv om den skulle være vanntett, men det gikk fint med innholdet som var pakket i to-tre lag med vanntette poser.

__________________________________________________________________________________________________