Verden er blå #2

Norge - Hardangervidda - P1230867 – Kopi

Jeg har ikke rukket å skrive noe om verken hytte-til-hytte-turen på Hardangervidda eller hengekøyetur i Larvik, og nå befinner jeg meg på ferie i Danmark. I påvente av at jeg får tid til å skrive om sommerens opplevelser, har jeg plukket ut blå bilder til et nytt innlegg i fargeserien min.

Det øverste bildet er fra fjorårets tur på den østre delen av Hardangervidda, med to overnattinger. Da gikk jeg fra Hakkesetstølen ved Geilo via Ustetind til Tuva turisthytte og tilbake. I år var jeg på en litt lengre tur med fem overnattinger på den mer kuperte vestlige delen av vidda.

Gur-e-Amir - Samarkand - Usbekistan - IMG_7780 - Kopi
Usbekistan.

Den usbekiske hærføreren Timur Lenk ble født i en by sør for Samarkand i 1336, og døde i 1405. Han erobret store landområder, og ble emir i det etter hvert så store riket der Samarkand var sentrum. En av verdenshistoriens største erobrere måtte selvsagt ha en staselig gravplass, og derfor ble Gur-e-Amir bygget. Det persiske navnet betyr rett og slett kongens gravplass. Store deler av de opprinnelige bygningene er borte, men det som står igjen er virkelig flott, med alle de blå flisene i sirlige mønstre.

Sør-Afrika - Cape Town og omegn
Sør-Afrika.

Table Mountain, det flate fjellplatået som ruver over Cape Town, er umulig å ikke legge merke til. Man kommer seg opp ved å gåeller ta kabelbane. Da jeg besøkte byen sammen med ei venninne, hadde vi ikke tid til å gå, så det ble kabelbane. Dette var i slutten av august, og vi hadde superflaks, for den eneste dagen vi hadde mulighet til å dra opp på fjellplatået, var også første dag på ukevis at banen i det hele tatt var åpen. Det hadde nemlig blåst for mye til at det var forsvarlig å sende folk opp med banen. For øvrig var vi faktisk de aller siste som kom med kabelbanen den dagen før den igjen stengte på grunn av vind.

På bildet ser du den paddeflate øya Robben Island, hvor Nelson Mandela satt i 18 av de 27 årene han var fengslet.

Benin - Ganvie - IMG_9585 – Kopi
Benin.

Ganvie er med sine 27 000 innbyggere den største byen til vanns på det afrikanske kontinentet. Husene er bygget på stylter, gatene er av vann og båter er eneste fremkomstmiddel. Ganvie er en pulserende plass hvor man kan bruke mange timer bare å observere folk og hverdagsliv. Dette ble et av favorittstedene mine i Benin.

Kirgisistan - Issyk Kul
Kirgisistan.

Verdens nest største høyfjellssjø, Issyk-Kul i Kirgisistan, er langt mindre kjent enn den som troner på toppen av listen, nemlig Titicacasjøen på grensen mellom Bolivia og Peru. Issyk-Kul betyr varm sjø, ikke fordi vannet blir spesielt varmt, men fordi en kombinasjon av termalaktivitet, saltinnhold og ekstrem dybde (opptil 668 meter) gjør at vannet aldri fryser til is, til tross for beliggenheten på 1 607 meter over havet.

Georgia - Kvariati
Georgia.

I løpet av noen særdeles avslappende dager i Kvariati, et lite sted ved Svartehavet i Georgia, gikk jeg og venninnen min en tur til den tyrkiske grensen. Da måtte vi gå langs en støvete og trafikkert vei, hvor det både gjaldt å passe nøye på hvor vi satte føttene og sørge for å holde oss godt unna biler, lastebiler og vogntog som dundret forbi på veien. Ikke akkurat en tur jeg vil anbefale. Vi trengte kanskje å bli ønsket GOODLUCK…

Les mer:

Fisketur. Fikk ikke fisk.
Sierra Leone.

I løpet av et nesten halvannen måned langt opphold i Sierra Leone i forbindelser med studier, ble det tid til mange ulike utflukter. En dag tok to lokale menn oss med på fisketur. Bølgene var høye, så jeg lyktes ikke med å ta et eneste bilde med rett horisont. De tre andre ble sjøsyke, og turen ut på havet ble derfor kortere enn planlagt. Vi fikk ikke fisk.

P1220103 – Kopi - Biler - Cuba
Cuba.

De kule bilene på Cuba har jeg nevnt en rekke ganger, og dette blir nok ikke siste gang jeg viser fram et bilde av en av de gamle, amerikanske doningene som putrer rundt på øya. Det er for øvrig mange som er opptatt av disse bilene, for innlegget om hvorfor det er så mange gamle biler på Cuba, er et av de mest leste her på bloggen.

IMG_9430 - Kopi - Island - Vik
Island.

Lengst sør på Island ligger et område som byr på svarte lavastrender, brusende hav og en rekke forskjellige steinformasjoner. Ute i havet står Reynisdrangar, som er opphav til et sagn om troll som ble forsteinet.

Danmark - Rubjerg Knude
Danmark.

På nordvestkysten av Danmark ligger Rubjerg Knude. Fyrtårnet ble oppført i 1899, og var ikke gammelt før man innså at naturkreftene kom til å bli en stor utfordring. Havet åt seg stadig lenger inn i landet, samtidig som de evige havsvindene herjet vilt med sanddynene og skapte et landskap i ustoppelig forandring. Sanden tårnet seg opp, og det ble umulig å se fyrlyset fra vannet. Fyret ble slukket i 1968

Senere har bygningene som en gang stod rundt fyret druknet i sand og blitt revet, til tross for iherdig innsats for å holde sanden unna. Hvert eneste år eter havet seg ubarmhjertig nærmere, og det sies at fyrtårnet kommer til å slukes av frådende hav i løpet av det kommende tiåret.

Jeg har besøkt Rubjerg Knude mange ganger i løpet av livet. Faktisk var jeg der senest i dag, men fordi himmelen ikke var så blå, tross sol og mange varmegrader, kvalifiserer ingen av de nye bildene til å være med i dette innlegget. I stedet viser jeg et bilde som ble tatt for to år siden.

Les mer:

Hvilket av disse bildene liker du best?

__________________________________________________________________________________________________

De tidligere innleggene i fargeserien finner du her: